Ještě ve Veracruzu jsem si do
deníku udělala takovou super politicky korektní poznámku: Mexičani mi jako lidi moc nesedí. Dokonce jsem v tu dobu byla
ještě natolik optimistická, že jsem dodala: S recepčními, taxikáři, číšníky a celkově
s lidmi, kterým platím, se ještě dá vyjít…
S postupujícím
časem a vyostřenými smysly, kdy se mě zase někdo chystá natáhnout, jsem –
například sedíc v restauraci a půl hodiny čekajíc na účet – si říkala už
jenom něco o trotlech. Je fascinující, že vzhledem k tomu, že plat číšníka
a podobných profesí je v Mexiku dost mizerný a v podstatě jsou
závislí na dýškách, většina z nich se chová jako kapitalismem nepolíbená. Jestli
si chcete stěžovat na úroveň služeb v ČR, odjeďte na pár týdnů do Mexika a
i zaplivaná čtyřka vám pro návratu bude připadat jako Café Imperial.
V tomto
ohledu je paradoxní mexický mañanismus –
oni sice mají dost času udělat něco mañana,
ale už třeba nepřemýšlí, jestli mañana
budou mít co žrát. Takže když sedíte sami v restauraci, budou se vám
věnovat jenom do chvíle, než se vedle vás posadí osmičlenná rodina, která ten
den samozřejmě udělá vyšší útratu než vy. Nezájem, že – když budete spokojení –
vrátíte se zase maňana a nakonec tam dohromady třeba necháte víc peněz než
osmičlenná rodinka za jeden večer. Nezájem, že když k vašemu stolu přijdou
častěji než jednou za půl hodiny, vypijete tak o tři piva víc. A mexickým
zákazníkům tohle přijde normální. Jednou jsem seděla na obědě. Nejdřív jsem
deset minut čekala na lístek, potom deset minut, než si budu moct objednat.
Ještě, když jsem dojídala svoje gratinované krevety (dvě zkušenosti s čímkoliv
gratinado mě odnaučily si cokoliv
rádoby gratinovaného dávat – původně poměrně zdravé a lehké (a hlavně dobré) jídlo vám přelijí půl litrem rozpuštěného
mastného eidamu), před plnou zahrádkou už postávala asi pětičlenná rodina s babičkou
na vozíku. Číšník je ujistil, že za chvíli se uvolní stůl. Deset minut jsem
čekala na odnesení talíře. Rovnou jsem požádala o zaplacení. Čtvrt hodiny jsem
čekala na účet. Dalších deset minut jsem čekala, než mi přinese peníze na
vrácení. Rodina s babičkou na vozíčku tam ve třiceti stupních pořád stála
a čekala, přestože naproti byla poloprázdná – a lepší – restaurace.
Asi
jiná definice „za chvíli.“
Dospěla
jsem k vlastnímu antropologicko-sociologickému závěru (ke kterému už
nepochybně dospělo mnoho antropologů a sociologů přede mnou, ale tak pamatujete
si přece ještě na tu radost, když jste sami přišli na to, jak ¾ přepsat jako
desetinné číslo a nepodívali jste se na to do výsledků, ne? (ano, chápu, že
většinu z vás by uspokojily třeba až derivace nebo integrály, ale já jsem
s matematikou skončila u zlomků)), že kapitalismus nemá v Latinské Americe
úspěch kvůli geografickým a klimatickým podmínkám. U nás v Evropě – a čím
severněji tím spíš – když jsme si přes léto neudělali zásoby, tak jsme přes
zimu chcípli. V Mexiku si tu kukuřici někde utrhnete prakticky po celý rok
a přes noc taky nezmrznete. Historicky tedy nebyl důvod myslet dopředu.
Jak
jsem zjistila později, tak Mexičani dostávají výplatu každý týden. Když jsem
jim řekla, že u nás je normální měsíční výplata a v případě, že podnikáte,
nebo děláte na dohodu, dostanete větší obnos peněz třeba jednou za tři měsíce,
nechápali, jak můžeme přežít. Je jedno, jak velký by měl Mexičan plat, ale
kdyby ho dostal jednou za měsíc, nezbyde mu z něj pravděpodobně nic už po
prvním týdnu. Podobně jako s investicí peněz to mají s investicí času.
Oni prostě nedělají plány. Dokonce ani Carla a Irene neměly odpověď na otázku „Co
budeš dělat zítra?“ Pak jsou případy jako třeba plavčík ve Veracruzu – bylo mu
dvacet devět, někde už měla nějaké to dítě, jehož matce sem tam šoupnul nějaký
pesos, když zrovna měl. Neměl stálou práci, neměl vzdělání, neměl moc
zkušeností s nějakou kvalifikovanější prací, neplatil si zdravotní
pojištění a bylo mu to všechno úplně jedno, protože dneska přece může na pláži
očumovat v červených plavkách ženský, tak přece nebude řešit, co bude
dělat, když se mu něco stane, nebo jak dopadne jeho dítě. Ne, že by se tohle
nedalo najít i v Evropě, ale v Mexiku to neberou jako nějaký extrémní
případ.
A co
pak s takovým materiálem? Jak vidíte na příkladu převodu zlomků na
desetinná čísla, na VŠE by mě asi nevzali, ale i tak si myslím, že velkou roli
v současné situaci v Mexiku hraje samotná povaha Mexičanů. Jak může
být země, která má ropu a tolik nerostného bohatství jako má Mexiko, chudá?
Představte si, kdyby to kolonizovali Švýcaři!
Mexičany
z velké části živí turisté. To však neznamená, že by je měli rádi. Dobře,
uznávám, že já taky nesnáším marketingové plány, ale nedávám jim to aspoň
najevo, protože zároveň chci, aby přišly znova.
Bylo až dojemné, jak měl každý obyčejný Mexičan
starosti, jestli náhodou nejsem Američanka. I když jsme seděly s holkama
v restauraci a bylo evidentní, že rozumím španělsky, číšnice se zeptala: „Es una gringa?“ – „Je to
gringa?“
Když jsem se jinde v restauraci zeptala hostů,
kde jsou záchody, oba dva jenom posunky ukazovali a ani na mě nepromluvili. Asi
kdybych byla náhodou gringa, tak aby si snad ostatní nemysleli, že byli nějak
příliš ochotní ukázat mi, kde jsou ty jejich smradlavý plážový záchody bez
splachování.
S podobným despektem koukají i na Mexičany žijící v USA. Což je
už ten nejvyšší stupeň pokrytectví, protože v každé rodině se najde
minimálně nějaký ten strýček/bratranec/synovec, co žije ve Státech a domů jezdí
radši jenom na pohřby. Navíc hodně z nich by dalo milion tortill za to,
aby se do Ameriky dostali.
O
něco lepší je tedy být bílý ksicht z Evropy než z Ameriky. Ale i tak
jste s tím žádný jackpot nevyhráli. Nemají rádi bílé, ale přitom čím je
Mexičan bělejší, tím vlastně líp. (Viz příklad Davida, který tři týdny před
svatbou sestřenice nechodil na sluníčko.) Funguje mezi nimi interní rasismus.
To, co by se dalo označit ještě za původní obyvatelstvo, jsou v podstatě občané
druhé kategorie. Mají Maye a Aztéky a celou jejich historii, každý Mexičan je
potomkem Indiánů, ale čím víc krve conquistadorů
v sobě máte, tím líp.* Good job,
Spain. Mayové a Aztékové jsou pro turisty.
Podobně
pokřivené vnímání mají, i co se týče ideálu krásy. Ty holky, co vidíte v telenovelách,
nejsou Mexičanky. Obvykle to jsou dcery třeba ze druhé až třetí generace
libanonských a podobných přistěhovalců anebo židovky. Normální Mexičanka může v telenovele
hrát tak služku nebo vesničanku. S Carlou a Irene jsme byly na prohlídce…
no, ony tomu říkali „palacio“, mně to přišlo jako stokrát menší Červená Lhota:
Ale
zajímavá byla část vězení pro ženy:
Kam
zavíraly nevěrnice, potenciální čarodějnice a feministky:
Každopádně
nás prováděla nějaká studentka, která mi přišla hrozně hezká – na Mexičanku byla
poměrně vysoká, byla štíhlá, měla dlouhý černý vlasy, mandlový (ne indiánský) oči
a orlí nos. Když jsem to holkám řekla, nechápavě se zasmály: „Tahle? To určitě.“
„A
proč ne? A jak teda podle vás vypadá krásná ženská?“
„Jako
ty. Blanca.“
Jo,
takže hlavně ne Mexičanka.
* Zajímala-li
by vás intelektuální vložka, poměrně hodně zajímavého čtení od významných i
nevýznamných autorů jde najít na téma Malinche/Malinalli/doñy Mariny. Pro současné
feministiky je to ikona, ovšem jiní z ní pro politické účely udělali v průběhu
pár století zrádkyni. Otázka je,
koho že to vlastně Malinche zradila, když už jako dítě byla svým kmenem prodána
do otroctví jinému kmenu, po dobytí Mexika pak Cortésovy dána nejdřív k ruce
jako tlumočnice a pak do postele jako milenka, při čemž (tedy ne při čemž, ale
záhy) mu porodila syna a stala se tak v podstatě matkou zakladatelkou
mesticů. (Později jí pak Cortés zařídil manželství s nějakým svým
důstojníkem.) Každopádně tím Mexičanům pěkně zavařila, protože jak je vidět
dodnes, mají kvůli tomu bordel v identitě.
(Přečíst
si tohle mé shrnutí dobytí Mexika někdo z katedry, nenechají mě udělat
státnice.)
To vězení pro feministky mne zaujalo. Myslím, že i u nás by se pár adeptek na delší odpočinek v tomto zařízení našlo:-)
OdpovědětVymazatNechala bych je tam odpočívat s některými jedinci:o)))
VymazatJak teď koukám na ty cihly, tak si říkám, jestli je to opravdu původní vězení. Věřila bych tomu, že jsou schopní tak zaujatě vykládat o kůlně na nářadí. A hlavně tam chybí nějaká legenda o zjevení Panny Marie, což je podezřelé:o)
Vypadá to jako chlívek na kozu místního kastelána.
OdpovědětVymazatJeště k maňana style - přesně tohle si říkám ve všech teplých koutech světa, kde se dá natáhnout houpací síť mezi 2 nejbližší stromy a domorodci tak tráví klidně celý den, prokládaný jen jídlem, odskoky na záchod a návštěvami u jiných houpacích sítí kámošů a příbuzných. A popravdě řečeno, zatraceně bych si to od nich někdy vypůjčila a přestala být evropsky zodpovědná plánovačka...
Hm a to jsem si dokonce vsugerovala, že na tom místě určitě cítím negativní vibrace! Ale bylo jich tam víc. Možná měl kastelán i kozly.
VymazatJe fakt, že oni mají prostě úplně jiné vnímání času a jsou na to zvyklí. Vůbec u nich neplatí třeba to naše "čas jsou peníze." Proto nás taky ještě na workcampu tak strašně vytáčelo, že my tam letíme nějakých dvacet hodin, dáme za letenku přes dvacet tisíc a pak tam pořád jenom na něco čekáme. Brali jsme to tak, že si neváží ani našeho času, ani svého. Pro ně čas není důležitá položka.
Myslím si, že my to evropské plánování a rozvržení času máme tak vžité, že by nás to bavilo tak týden, kdy si fakt potřebujeme odpočinout. Když jsem žila ve Španělsku (které je v tomhle ohledu slabý odvar Mexika), stejně jsem se nenaučila chodit na schůzky minimálně s dvacetiminutovým zpožděním, přestože jsem veděla, že když přijdu přesně, budu zase na někoho čekat a vztekat se, jaká to je ztráta času. Ale stejně mi to nikdy nedalo.
No a znám pár Evropanů, co v Mexiku žijí, a i když už to berou s větším klidem (v rámci zachování duševního zdraví), občas z toho jsou i tak zoufalí.
Já su teda líný jako veš, ale přiznám se, že mě polehávání delší dobu jak půl den, zoufale nebaví. Potřebuju nějakou činnost, aspoň jít do sklepa pro lahev vína a pak půl hodiny nadávat na debilní vývrtku/korek/svoje ruce a pak se zase v klidu poflakovat:-))
Vymazat