úterý 29. března 2005

"Postavit ke zdi a postřílet!"

Čekala jsem na zastávce na kamarádku, která díky spolehlivosti MHD, jejíž autobusy s oblibou jezdí o několik minut dřív, ten svůj nestihla. Pár metrů ode mě stála jakási statná ženština, tak čtyřicet až čtyřicet pět let. Tipovala bych ji na úřednici, protože takhle už od pohledu nepříjemně působící lidi se vyskytují hlavně na úřadech. I ta pusa už se jí začala tvarovat do podoby zobáku od toho, jak zřejmě furt drbe. (Ale abych nebyla nespravedlivá jen k úřednicím, tak moje matka je učitelka a... ). Ale o tom jindy.


Ta ženská se bavila s mladou holkou, nejspíš dcerou. Nejdřív jsem jejich rozhovoru, lépe řečeno matčině monologu, nevěnovala pozornost, ale když ta babizna posunula volume doprava a zastávkou začaly lítat výrazy jako "ty kurvy zasraný", "vyžírky zpíčený" apod., zpozorněla jsem (jestli se náhodou nejedná o mě:) ). Nejednalo. Po chvíli jsem pochopila, že ta paní hovoří o důchodcích: "Všechno to jsou zasraný kurvy. Hajzlové šli v pětapadesáti do důchodu a co udělali pro stát? Velký hovno! Akorát nás, slušný lidi, ty sráči vyžíraj! Já bych je postavila ke zdi a postřílela!"

Korunu tomu paní nasadila, když kolem ní prošla důchodkyně s holí v ruce podívat se na jízdní řád: "No, podívej se na ni! Má to hůl, ale klidně si tady šmajdá po ulici! A pak si ještě bude chtít v autobuse sednout!... No a co, že na mě kouká?! Jen ať slyší, co si o ní myslim!"
To už jsem jí svou pozornost nevěnovala já, ale půlka zastávky.

Lituju, že jsem se té paní do toho jejího monologu nevložila. Jistě, teď bych věděla, co pěkného jí povědět, ale po bitvě je každý generálem. Zmohla jsem se jenom na trochu hlasitější "Co to ta kráva mele?" pronesené k mému kamarádovi. "Ta kráva" to buď neslyšela, nebo slyšet nechtěla.
Ale trochu mě zarazilo, že přítomní z věkové kategorie 45 — 55, která se často také velice ráda přidává k lamentacím o té "zkažené, ničeho si nevážící mládeži", raději předstírali, že paní neslyší a nevidí, aby to náhodou taky neschytali. Takže ona asi nebude zkažená jenom ta mládež, že?

Kdybych si podobné vyjadřování o důchodcích vyslechla od "drsného puberťáka" (jeden vzorek mám dokonce doma), tak se nad tím nepozastavím, s vědomím, že je to přejde. Moc dobře si vzpomínám, jak jsem se ve čtrnácti chtěla zalíbit jednomu "drsoňovi", tak jsem prohlásila něco ve smyslu, že lidi od šedesáti a výš by se měli střílet. Vzápětí jsem si si vzpomněla na svoji pětasedmdesátiletou babičku a byla jsem červená až na prdeli.
Ale od čtyřicetilé "dámy" skutečně nemůžeme předpokládat, že z toho vyroste.

Sice mi taky vadí důchodci, co se nade mě v autobuse postaví a čekají, až je pustím sednout, i když je půlka autobusu prázdná, ale já zrovna sedím na jejich oblíbeném místě; vadí mi důchodci, co mají celý den čas, ale hromadnou dopravu používají ve špičce; vadí mi, že musí chodit k doktorovi v době, kdy tam chodí lidé po práci a po škole; vadí mi, když celou generaci označí za genetický odpad, protože patnáctiletej skejťák do jednoho z nich strčil na schodech se slovy "dědku, uhni..." Jenže ono by se na to chtělo podívat i z druhé strany.
Znova si vezmu příklad své babičky. Je jí osmdesát, většina jejích přátel a příbuzných už čichá ke kytkám zespodu, těžko se pohybuje, z domu téměř nevychází, ráno do sebe musí naházet hrst prášků. Jednou za čtrnáct dní za ní přijedou příbuzní z Náchoda, jednou za dva měsíce má sraz se střední školou a raduje se, když jich tam přijde šest. Dá se říct, že bydlí "pár metrů" od našeho domu, ale i tak se tam táta staví ráno pro noviny, odpoledne se zeptat, jestli něco nepotřebuje, a večer zamknout. Ségra tam přijde tak dvakrát do týdne, jestli nemá babička něco dobrýho k jídlu. Já se tam stavuju na chvíli po škole a večer na zprávy, o víkendech ještě dopoledne. Tak jednou za dva dny přijde na návštěvu sousedka. Výjimečně babiččin bratr s manželkou. Když jsme pryč, stane se, že třeba celý víkend s nikým nepromluví.
Jinak se náplň jejího dne skládá z televize, časopisů a křížovek.
Stačilo by vám to? Mně ne. Jenže mně není osmdesát, těch pár mých kamarádů, co ještě není po smrti, není roztroušeno po celé republice, v lepším případě po východních Čechách, mé zdraví mi dovoluje dělat prakticky cokoliv, co bych chtěla, to, že mi to už nedovolí moje povaha, je můj problém:)

Ono se nám lehce říká, že si člověk může stáří zařídit i jinak, když jsme v té situaci nikdy nebyli. Když pominu finanční možnosti důchodce a jeho zdravotní stav, tak kdo z nás teď může potvrdit, že ho to tady po sedmdesáti, osmdesáti letech ještě bude bavit a bude mít náladu "něco zařizovat jinak"?


Doufám, že až ta paní ze zastávky bude ve stáří bez přátel i bez rodiny (protože její dcera ji pravděpodobně označí za "zasranou vyžírku") a až bude s holí nastupovat do autobusu a nějaká podobná kráva ji z nich skopne, tak si vzpomene, jak se ta důchodkyně, které nadávala, tvářila zděšeně.
.: porcelánem třískla porcelain_doll 29.03.2005, 12:19:00

Komentáře
(asTMA – WWW) Vloženo 29.03.2005, 12:28:54
Až jsem se orosila. Ale neboj se, že z téhle "dámy" by vyrostla stařenka jako věchýtek, na kterou budou jiné podobné zlé. Jedy bude kapat pořád, bude mlátit spoluobčany holí a halasně se dožadovat svých důchodcovských práv. A holí a nevymáchanými ústy si je taky vydobude. Když zavřu oči, úplně ji vidím. Brrr!!!
jen se pozastavuju nad tím... (petulka) Vloženo 29.03.2005, 13:34:06
že babička nemůže skoro chodit, ale když se tam sestra zastavuje na něco k jídlu, tak to jídlo musí přece někdo nakoupit...
a taky možná uvařit, ne?
v tom se třeba moje babička vyžívá... taky ráda kouká na televizi, "Sama doma" apod., to je její, a pak nás všechny "poučuje", co zajímavého se dozvěděla...
druhá babička zase ráda chodí na nákupy (čerstvé rohlíky a denní tisk, to každé ráno musí mít) a tam se vždycky srazí s nějakou další důchodkou, stoupnou si u pečiva vedle sebe a "drbou"...
vystačí si...

a tamta umře na infarkt z toho rozčilování, ta se důchodu nedožije...
(Porcelain Doll) Vloženo 29.03.2005, 13:50:27
asTMA: Ještě je tu naděje, že v tom autobuse potká mě, já ji poznám a malinko ji z těch schodů popostrčím:)

peťulka: Chodit může – s holí, má nateklé nohy, špatné klouby... když u toho vaření stojí, musí se přidržovat linky. Na nákupy chodíme my. Nejlepší její hláška byla, že je moc unavená na to, aby vařila, a přitom peče mazanec...
S tou televizí... já bych si někdy nafackovala, když se mi babička snaží sdělit nejnovější drb ze společnosti a já řeknu, že mě to nezajímá a přitom si uvědomuju, že televize a časopisy jsou v podstatě její jediné spojení se světem.
Nemůžeme jim vyčítat, že si s námi chtějí povídat o seriálech a probírat drby, když oni prakticky nic jiného nemají... Možná, že kdybychom jim věnovali víc času a pozornosti, tak by se nějaké zajímavější téma našlo, ale takhle prostě budeme muset dál poslouchat, co se dělo v Manuele...
(Martuf) Vloženo 29.03.2005, 23:07:38
Mno, tak ta ženská byla fakt dobrá, takovejm lidem se je nejlepši vysmát do xichtu, možná se pak zamyslej nad svym chováním, ale tohle byl už ztracenej případ, našel jsem telefonát jedný ženský na pojišťovnu... větší nářez sem neslyšel, schválně co na to řeknete, kdybych je měl porovnat tak newim kdo by to vyhrál, možná je to ta samá babyzna, kdo ví, je to na tomhle odkazu: http://www.fuxoft.cz/tmp/Technicka_podpora.mp3
Nejhorší je... (Tasselhof – Mail – WWW) Vloženo 29.03.2005, 23:23:52
... srážka s blbcem :-)

Jo, tyhle lidi taky nenávidím. Prostě mají svoji pravdu a nenechají si nic vysvětlit.

S nima je jednání nejhorší...

(Zažito navlastní kůži)
(r1 – WWW) Vloženo 30.03.2005, 12:58:45
Kráva.
(gu4n0 – WWW) Vloženo 30.03.2005, 20:00:47
Ta pani to pochopitelně přehnala. Ale i já občas ma důchodce zanadávám, protože to, co se odehrává v MHD, je někdy neuvěřitelné.
Ale nechápu, proč nikdo nevybočí z toho modelu důchodce. Např.pani – punčochy, baret, ať je jakýkoliv roční období.
Svoji babičku jsem měla opravdu moc ráda, bohužel zemřela. A rozhodně to nebyla zapšklá stařena.
Druhá babička ještě žije. Oblečením nevybočuje, ovšem chováním někdy příliš. Otázkou je, jestli tím správným způsobem.

To, že je někomu šedesát a více přece neznamená, že zbytek života stráví u Manuely. Řekla bych.
(Jenda – WWW) Vloženo 30.03.2005, 21:36:54
Pokud by se tedy podle ní měli důchodci střílet, tak bych se osobně postaral o to, aby přišla na řadu první.


(Porcelain Doll) Vloženo 31.03.2005, 10:19:19
gu4n0: Nevím... k vybočení z řady je potřeba odvahy v každém věku a v tom vyšším je to možná ještě těžší. Už nemáš tolik energie ani motivace...
(Porcelain Doll) Vloženo 31.03.2005, 10:20:07
Jenda: ... a ani oči bys jí nezavázal:)
(gu4n0) Vloženo 31.03.2005, 10:40:17
Porcelain Doll: záleží na tom, jaké vybočení má člověk na mysli. Určitý rozum si přece člověk zachová a k tomu, aby si nevzal baret a nezapnul Maneulu tolik motivace snad nepotřebuje. Nevím.
(xo) Vloženo 31.03.2005, 15:46:40
fakt niekedy sú také situácie ked ťa blbosť tak prekvapí že zostaneš stáť s otvorenou hubou neschopný si ani odchriachať, správne slová uviaznu v krku. Povieš nejakú pičovinu ,nadávku možno niečo utrúsiš o chorobe šialených kráv v miestnej hromadnej doprave to je všetko. A to pravé, tá pravda v ktorú veríš prejde okolo a vyškiera sa ti do ksichtu. Tak nabudúce.
Dost dobrý (guesT) Vloženo 31.03.2005, 16:44:33
KP mě na tebe upozornil, že tvůj blog je nářez. Musím uznat, že tvůj poslední příspěvek na mě opravdu hodně zapůsobil. Teda styl, obsah je už hoden tak týnegra, kterej chce provozovat "intelektuální" debatu. A co tomu nejvíc uškodilo, je v samém závěru. Ta tvrzení světových pravd a uvědomění si těžké situace důchodců článek dost shodilo. A k tomu stádu, které ti poslalo své postřehy se nebudu vyjadřovat vůbec. Doufám, že jsem tě moc nenasral. Fakt bomba
(Porcelain Doll) Vloženo 31.03.2005, 19:25:22
gu4n0: To ne, ale potřebuje motivaci k tomu, aby dělal něco jiného...

guesT: Ono nebylo účelem tvého komentáře nasrat mě? Každopádně sis zvolil špatný termín, dnes nasranost nemá šanci proniknout tou hrůzou, že jsem skoro šla do divadla. Předpokládám, že jsem si tímto prohlášením poškodila svou pracně budovanou imidž intelektuálky. Ale ano, je to pravda, jsem kulturní barbar, který dává přednost pohodlí kinosálů a gauči v obýváku před prkny, co znamenají svět... a ve volném čase objevuje "světové pravdy", o které se pak dělí s návštěvníky blogu.
Co se týče obsahu, můžu ti doporučit blogy, jejichž autor se nepokouší o "intelektuální debatu". Stačí si poručit, jestli si přeješ článek o nejnovějších módních trendech, Sámerovi nebo ódu na téma "Jsem nepochopený teenager". Obávám se, že zrovna tyto ryzí pravdy, které tě asi zajímají spíš, můj blog nenabízí.
(Porcelain Doll) Vloženo 31.03.2005, 19:25:51
Mimochodem, kdo je KP?
(Porcelain Doll) Vloženo 31.03.2005, 19:28:30
Tak do třetice všeho dobrého (ten kulturní šok byl zřejmě tak obrovský, že se nejsem schopna vyjádřit v jednom příspěvku).

Stádo i já bychom rádi věděli, čím ty z toho stáda vybočuješ?
(guesT) Vloženo 01.04.2005, 18:45:48
Opravdu jsem tě nechtěl nasrat. Jenom jsem čekal na tvou reakci. Líbila se mi. Akorát jsi mě neodhadla, Sámera ani módu opravdu nesleduju. KP? Na to přijdeš, není to tak těžký. Stačí se rozhlédnout
Stádo (guesT) Vloženo 01.04.2005, 18:47:45
Tím stádem jsem myslel Tvé osobní stádo. Já v něm nejsem :-)
(guesT) Vloženo 01.04.2005, 18:49:00
Jsem jenom guesT
(Pawlik – WWW) Vloženo 01.04.2005, 23:56:59
Z téhle paninky jednou bude "šedivý baret" neboli frontová bojovnice a bude spravedlivě horlit proti čtyřicátníkům nebo komukoli jinému. Ale ďábelský je ten odkaz od Martufa – i když tam to neuřídil ten člověk na hotlajně, tak ta ženská je rozkošná až na půdu.
(sofii – WWW) Vloženo 02.04.2005, 17:25:55
no ta ignorace lidi kolem dosahuje az nehoraznejch vysin. nedavno 1 moje kamaradka nahodou byla u toho, kdyz 12letyho kluka prejela tramvaj. ona jedina vyndala mobil, zavolala zachranku a poskytla mu 1.pomoc. ostatni jen koukali, nikdo se ani nepohnul, nic! zachranila mu zivot. ale kdyby tam nebyla, tak fakt nevim:(
(Porcelain Doll) Vloženo 03.04.2005, 10:39:11
guesT: No, když mi nechceš říct, kdo je KP, tak já po tom pátrat nebudu...

Nechtěla jsem říct, že sleduješ Sámera a módu, ale zřejmě očekáváš, že já to sledovat budu a podle toho taky bude vypadat můj blog.

Osobní stádo... Co bych měla dělat, abych nebyla označena za součást osobního stáda? V žádném případě nikde nenapsat souhlasný komentář a naopak nesouhlasit, ať už autor napíše cokoliv?

Wow, myslím, že teď jsem to zvládla napsat všechno do jednoho komentáře:)

Pawlik: Já jsem to ještě neslyšela, nab se mi zatím nepodařilo v naší domácnosti najít počítač s fungujícími bedničkami:)

sofii: Všichni mají plnou hubu keců jak by se co mělo udělat, ale když pak přijde na věc, tak jsou schopný buď jenom přihlížet, anebo pro jistotu předstírat nevidim, neslyšim -> netýká se mě to...
(guesT) Vloženo 03.04.2005, 14:57:03
Zaprvé, v žádném případě jsem neočekával, že sleduješ módu a Sámera. I když je to možné, ale zatím tomu nic nenasvědčuje. Považuju tě za velmi radikální holku, která nechce být součástí masy, ale pomalu si začíná uvědomovat, že i když třeba nesouhlasí se světevejma názorama, nežije o nic líp, než ti, které masa pohltila. Typoval bych ti tak 15-16let, i když to tady možná někde máš napsaný.

Zadruhé, jak tě napadlo, že můžeš být součástí svého osobního stáda? Jseš ty a osobní stádo, ne ty v osobním stádě. Tím osobním stádem mám na mysli, že ty nad svými kamarády vysoce přečníváš(po stránce intelektu – to jsem ale lichometník, co) a oni ti mohou akorát sekundovat.

Že by Kavárenský povaleč? A nemysli si, že by zabral tvůj pokus projevením nezájmu. Není to žádný tajemství.
(Porcelain Doll) Vloženo 03.04.2005, 15:39:52
Já bych se za radikální neoznačila. Ale budiž, jestli to na tebe tak působí... je to skoro lichotka;)

Ne, nepovažuju svůj život za o moc lepší kvůli tomu, že se snažím nepatřit k mase, ale aspoň mi není ze sebe samé blbě – a když už ano, tak se to netýká masy. To, že dělám některé věci jinak, ještě neznamená, že je dělám také dobře. A nezačínám si to "pomalu uvědomovat", řekla bych, že jsem vždycky věděla, že toho spoustu dělám pěkně blbě.

Nenapadlo mě, že můžu být součástí svého osobního stáda, ale napadlo mě, že můžu být označena za součást něčího osobního stádu, když mu něco odsouhlasím. Zřejmě jsme se špatně pochopili.
Kamarády nepřečnívám. Některé vrstevníky možná ano, ale od kamarádů nechci, aby mi sekundovali, proto si vybírám takové, u kterých nemusím mít pocit, že neustále "dělám chytrou".

Tak Kavárenský povaleč... mě to fakt nenapadlo:) Když jsem procházela lidi, co mám v odkazech, tak jsem přemýšlela jenom nad jeho pravým jménem. Btw, nestuduješ psychologii? Žes odhalil můj pokus s předstíráním nezájmu;)
(guesT) Vloženo 04.04.2005, 01:25:48
:-)
Lidi... (neviâthiel – Mail – WWW) Vloženo 25.04.2005, 11:08:48
... s gustem odsoudí druhé, ačkoliv o nich možná ani neví, jak vypadaj. Zažito na vlastní kůži. Tak jednou týdně.

Žádné komentáře:

Okomentovat