Co takhle v letní okurkové sezóně jiného než obnovit mou oblíbenou pindací trikolóru. Píše se to v podstatě samo a má to přibližně stejný efekt jako pokoušet se to řešit konstruktivně.
V posledních letech začínám auto používat, jak kdybych bydlela v Praze. Často jednou za dva týdny a na delší trasu, obvykle do Salónu republiky. I tuhle trasu ale tak ve třetině případů nahrazujeme vlakem, zvlášť potom, co nás jednou cestou zpět při předjíždění v zatáčce a přes plnou málem sejmul mini cooper. V tomhle případě si opravdu myslím, že kdyby neřídil Příde, kterému došlo, že protijedoucí světla v našem pruhu nejsou ok o vteřinu dřív než mě a následně nevybral smyk, který jsme dostali, tak nejvěrnější fanoušci už mi zálohují blog. Když pak zavřou mohelničák a vymyslí objízdnou trasu přes Svitavy, která 140 km natáhne na krásné tři hodiny, vlak je jasnej. Situace se v době letních uzavírek začíná jevit jako kritická, když sám Příde, který řídí rád a se Sucháčovou sedačkou se se svým téměř metrem devadesát skoro nevejde na místo spolujezdce, požádal, jestli nemůžeme jet o víkendu do Salónu radši vlakem.
Bydlíme sto metrů od tramvajové zastávky, Sucháčova nynější školka je tři sta metrů od zastávky, nová bude patnáct metrů zastávky a do práce to pak mám pět minut pěšky, a jezdí tam tři linky, takže není důvod stresovat se v ranní a odpolední špičce a denně absolvovat číslo jedna dnešní dopravní trikolóry:
1. - Celkově tím autem jezdit: Ne proto, že bych neuměla řadit, parkovat (ok, ale dlouho se mi to nestalo) nebo by pro mě bylo těžké zorientovat se při přednosti zprava. Ale prostě proto, že tam jsou ostatní řidiči a je mezi nimi strašně moc kokotů. Naposledy jsem musela jet pracovně po městě asi tak tři kilometry a zažila jsem:
- Parkování u křižovatky: Borec prostě zapíchnul auto tři metry před křižovatkou. Bez varovek. Prostě stojí. Blikne zelená. My za ním čekáme, protože nevidíme vepředu důvod, proč nejede. Důvod vychází z Albertu a s nákupem nasedá do vozu. Blikne červená.
- Rozjíždění na zelenou: Vidím oranžovou, zařadím jedničku, vidím zelenou, rozjedu se. Já, Příde a pak asi tak ještě dvacet procent řidičů. Ostatní vidí oranžovou. Čumí. Vidí zelenou a považují za vhodné na tu zelenou ještě chvíli čumět, jestli je fakt zelená, zatímco dvacet procent nepříčetných řidičů plus já a Příde za nimi řveme, že zelenější už to nebude.
- Při ježdění mimo město jsou mojí oblíbenou skupinou řidičů věková kategorie 20-30 let ve dvacet let starým bavoráku, co sice moc nebrzdí a nezatáčí, ale jede rychle. „Tak to nevím, jestli je povolený s i30 dělat,“ řekl mi Příde krčící se na sedadle spolujezdce s kocovinou cestou ze svatby na jižní Moravě, když jsem přesně tenhle kousek na dálnici předjela. „Aspoň se tvař jako chlap, až ho budeš míjet.“ Když jsem tuhle řídila z pohřbu a paní, která z nějakého důvodu potřebovala svým SUV ze silnice do parkovacího stání o rozměrech cca 5x10 m zacouvat a moc jí to nešlo a zablokovala dopravu, nenapadlo mě při rozjíždění kontrolovat zpětné zrcátko, takže při předjíždění kolony mi ho ten sporťák málem urazil.
2. - Auta v jednosměrce: Moje absolutní topka. Bydlíme v síti jednosměrek. Pravidelně zákazem projíždí auta. Když jsem zrovna v autě i já a jedu proti, zastavím tak, aby nemohli projet a donutím je do té jednosměrky vycouvat a před zákazem odbočit. Vede to často z mého pohledu k absurdním rozhovorům typu: „Ale já tady bydlím!“ – „Já taky.“, případně: „A co mám jako podle vás asi teď dělat?! Vycouvat si to?“ – „Ano.“ Pravdou je, že ulice, kde bydlíme, je dostatečně široká, aby jednosměrná být nemusela. A že je pruda kvůli hledání parkovacího místa objíždět blok přes hlavní, když si to jde zkrátit třiceti metry v protisměru. Ale prostě jednosměrná je a já tu prudu absolvuju při každém druhém parkování. Stejně jako jednou, kdy jsem si objela blok a odměnou mi bylo čerstvě uvolněné místo přímo před vchodem a vytlemený Příde. „Čemu se směješ?“ – „Lituju, že jsem ti to nenatočil.“ Když jsem projížděla ulicí, tak auto za mnou, které taky nenašlo parkovací místo, to vzalo zákazem jednosměrkou. Autu, které stálo před naším vchodem, a místo něhož jsem zaparkovala já, se rozblikaly majáčky a vyrazilo za ním. Byl to jeden z nejkrásnějších dnů v mém životě.
3. - Parkování v naší ulici: Parkovacích míst je holt málo, a když ulovíte flek hned před barákem, prostě dva týdny radši nikam nejedete. Nejvíc mi ale vadí lidi, kteří tam bydlí a vědí, jaká je situace, ale naprosto neberou ohled na své bližní. Vyniká v tom pán se starým Mercedesem a ksichtem, který už od pohledu říká „Takový kokot, jaký jsem při parkování, jsem i v životě.“ Klasicky zaparkuje tak, že na dvou parkovacích místech nechává mezi svým a dalším autem půl metru až metr, aby za ním prostě už nikdo zaparkovat nemohl, případně na místě před vjezdem nechá metr, a stává se tak ztělesněním vtipu „vejdou se sem buď tři auta, nebo jeden čurák.“ Speciální pifku na něj má Příde, takže když mu takhle vyfoukl parkovací místo přímo před barákem a borec vztekle prosvištěl jednosměrkou, chybělo jen auto s majáčky, abychom měli nejkrásnější den v životě oba najednou. Ten na svou karmu ale teprve čeká. Přiznám se, že bych karmě nejradši trochu pomohla, ale to bych se nesměla v SVJ po odcizení kola zasadit o nainstalování kamer, a to včetně vchodových dveří. Sousedka si platí stání ve dvoře vedlejšího domu. Svým autem často drží místo příteli. Ale asi jí přítel tvrdí, že tohle _________________________ je dvacet centimetrů, takže nemá odhad a často mu svým menším autem vyblokuje místo, kam se se svým SUV stejně nevejde.
V příští trikolóře si povíme o tom, jaké je to být ve Městě, kde zavraždili posledního Přemyslovce chodcem. Protože psát to sem má přibližně stejný efekt jako psát to na magistrát.
Nám tady jednosměrkama v protisměru poměrně běžně jezdí cyklisti a koloběžkáři. Protože oni přece nejsou auto, jich se to dopravní značení netýká, že jo. Takový pak člověk v podstatě i srazit chce...
OdpovědětVymazatA když už jsem zmínil ty koloběžkáře, musim rovnou říct, že na ten článek o tom, jaké je být u vás chodcem, jsem všecek zvědav... :-)
Tak oni do některých jednosměrek fakt můžou. Někde teda úplně nelogicky (třeba když se do tý jednosměrky vejde tak tak to auto a uprostřed jede v protisměru cyklista).
VymazatCyklisti na chodníku by mohli být součástí dalšího článku, to jo.
Já vim, že do některejch můžou.
Vymazat...přijde mi to docela dementní nápad...
...a dělali to i v době, kdy to zlegalizovaný neměli...
U nás se teď bude ofiko 2 roky (takže neofiko tak 5-10) stavět tramvajová trať a jsem vlastně docela ráda, že jsme se auta před pár let vzdali (berem jen carsharingy). Zbyde pak víc síly nasírat se pro jiný důvody:))
OdpovědětVymazatKdyby tady car sharing fungoval, tak ve chvíli, kdy odpadne voser s instalací Sucháčovy sedačky (má pořád protisměrnou, takže já to třeba bezpečně neumim), je to pro mě ideální řešení.
VymazatZatím máme auto pět let starý s nájezdem přes padesát tisíc, takže doufám, že ve chvíli, kdy budu muset začít řešit opravy nebo nákup novýho, což se mi rozhodně chtít řešit nebude, stane se obecně car sharing životaschopnou formou přepravy už i mimo Prahu.
Při čtení článku jsem se docela pobavila :-) Myslím, že v každém větším městě je s tím problém... a to nemluvím o "úžasných" modrých zonách, kde sice mají parkování vyřízeno ti, kdo v dané oblasti bydlí, ale přes den platí to, že tu může zaparkovat kdekdo. Takže když se člověk vrací z noční, je to jako hrát v loterii, jestli to bude nebo nebude volné místo. A to nemluvím o dohadování se stankáři, kteří na naší ulici prodávají a moc rádi blokují volná parkovací místa svýma bedýnkama :-D
OdpovědětVymazatV našom meste vládne parkovacia politika, keď nás všetkých prinútili si kúpiť parkovacie karty, lebo všetky ulice v meste budú plateným parkoviskom, na najviac používanych parkoviskach tieto karty neplatia, všetci si musia zaplatiť parkovaci lístok, ..., aby následne 'nezvládli' tie parkovacie automaty na ulice namontovať, čiže tie parkovacie karty sme si všetci kúpili len preto, aby primatorove dcéry mohli študovať na drahých univerzitach, zrejme.
OdpovědětVymazatDanka
Liliana, Danka: Parkování je samostatná kapitola. Nemáme placené parkovací zóny ještě všude, ale já v jedné bydlím, takže mám parkování kartu. Ovšem o víkendu je tam parkování zdarma. Takže při jakékoliv akci v centru je pro rezidenty problém zaparkovat.
OdpovědětVymazatNaše už skoro bývalá školka má pro rodiče vyhrazená dvě parkovací místa. No ne, jako v osm a ve čtyři, kdy vodí a vyzvedává nejvíc rodičů, volná nejsou. Oblíbená kratochvíle městské policie je tam v těch osm ráno jet a pokutovat včetně botičky rodiče za deset minut stání na nezpevněné ploše, kde nikomu nepřekáží. O sto metrů dál je dětské hřiště, kde pravidelně na lavičce chlastají bezdomovci a feťáci tam pohazují stříkačky. Ale to není kšeft, takže tam se policie dostaví jenom na oznámení.