čtvrtek 4. května 2023

Zápisy

Kdyby se děti přijímaly podle toho, na kolikátý pokus jsou jejich rodiče schopni správně vyplnit přihlášku, především nezaměnit jméno a datum narození zákonného zástupce a dítěte, nenapsat svou e-mailovou adresu s diakritikou (to se mi stalo poprvé, zato rovnou dvakrát) nebo nenapsat směrovací číslo do špatné kolonky (sedm z osmi formulářů má jednu kolonku pro adresu na všechno. Osmý má zvlášť kolonku na PSČ), Sucháče by do státního předškolního vzdělávání přijali někdy kolem maturity.

Tímto děkuji Hanácké kancl za papír a inkoust v tiskárně. Mimochodem, jenom dvě z osmi školek měly přihlášku v počítačově editovatelné podobě. Ovšem ve Wordu, takže člověk si to místo formátování radši vytiskne. Jestli by třeba pro obě strany nebylo jednodušší to editovatelný pdf místo „pište čitelně!“

Jestli by nebylo pro obě strany jednodušší i to, kdyby v roce 2023 bylo možné se na zápis objednat na určitý čas (plus minus deset minut), jako to již před několika lety dokázaly zavést některé úřady státní správy, mě napadlo, když jsem ve školce Z dostala pořadové číslo 18 a hodinu a půl čekala a pochopila jsem, že nadpracované čtyři hodiny v rámci práce při OČR mi na zápisy stačit nebudou a budu si muset vzít půl den volna a aspoň ty čtyři hodiny budu moct využít, až si do osmi školek pojedu ve všední den 9:00 – 12:00 o rozhodnutí o nepřijetí, které musím fyzicky stvrdit svým podpisem.

Náhodou už jsem ale upustila od pičování, že školka sice nabízí možnost poslat dokumenty datovkou (u toho červeným písmem „Nedoporučujeme!“), ale do konce zápisu musíte předložit dokumenty i osobně, protože u druhého zápisu jsem pochopila, že je dobré zmiňovat, že se moje dítě úspěšně socializuje již rok a půl. Ve školce W ředitelka dokonce přistoupila k taktice „A vy jste říkala, že teď chodí do soukromé školky, že?“ – „Neříkala, ale chodí.“

Co se týče plusových bodů, jedna školka měla dokonce v přihlášce kolonku na titul a zaměstnavatele rodičů. Zřejmě evidence toho, který žák skýtá větší potenciál na opravu venkovních laviček a zásobování papírem. Při vyplňování povolání a dvou titulů otce jsem skoro fyzicky cítila, jak Sucháčovy šance klesají. Ale já můžu aspoň krást ten papír (když už jsem promarnila šanci uvést se jako zdravotní sestra, což si myslela ředitelka ve školce Z, protože Hanácké kancl má sídlo vedle nemocnice.)

Od kolegyň se staršími dětmi často slýchávám příběhy o tom, jaké to ve školkách bylo před Covidem. Myslím, že doba předcovidová je taková první republika matek dětí do šesti let – všichni na ni hrozně nostalgicky vzpomínáme. Třeba na to, jak děti se soplem, který mají od září do dubna, mohly chodit do školky a učitelky nevolaly rodičům s prvním náznakem hlenu opouštějícího dutiny. A taky na to, jak kolegyně jen s o tři roky starší dcerou ještě do přihlášky vyplňovala, jestli je na rodičáku nebo pracuje, a přihlíželo se k tomu.

Stihla jsem jen jeden den otevřených dveří. Byla jsem jediná, kdo přišel bez dítěte, protože tou dobou bylo ve školce a já si odskočila z práce. Se mnou tam byly dvě těhotné paní a jedna s kojencem v nosítku a se staršími sourozenci ve věku Sucháče. Přijde mi zvláštní ta naše česká politika, kdy se zařízne přijímání dvouletých dětí do školky, protože tříleté dítě na jednu stranu ještě přece má být doma s mámou, ale asi doma být s mámou nemusí, protože když už tam je nové dítě, není tam zřejmě dost místa, takže může chodit do školky, zatímco pracující rodiče o dva dny mladšího dítěte shánějí soukromou školku.  

Vím, že s tím asi nebudu populární, ale jo, myslím si, že tříleté dítě pracující matky by mělo dostat přednost před tříletým dítětem matky na rodičáku. Jako jasně, bereme v úvahu zájem dítěte. Možná, že nějaký tříletý dítě nutně potřebuje vypadnout z baráku se řvoucím miminem do kolektivu, úplně ho chápu, měla jsem to stejně, akorát já jsem byla matka, ale pro blaho mého dítěte je, když ho uživím. Takže se přestaňme tvářit, že do školky primárně děti dáváme proto, aby se rozvíjely a vzdělávaly a socializovaly (maminka na zápisu ve školce W s cca ročním chlapečkem při rozhovoru se známými: „A kde máš malou?“ – „V soukromé, musela jsem ji tam před rokem dát kvůli malýmu, aby se socializovala“).

Jenom na dvou zápisech jsem byla se Suchým únorem a byla jsem ráda, že si u zbylých tuto zkušenost můžu odpustit. Ve školce Ž se mi povedlo odlákat ho od misky s oříšky, kterou měla ředitelka položenou na konferenčním (!) stolku (nějakej test? A čeho? Jestli si nevezme bez dovolení oříšek nebo jestli ho vdechne?), aniž by je sežral, a ve školce S jsme bez scény odešli od dráhy s autíčky, takže mi bylo jasný, že si to chystá do dalších školek, kde by naši přihlášku skartovali ve chvíli, kdy se za námi zavřou dveře.

Celkově mě ale překvapilo, že průběh zápisů nepřipomíná gladiátorský zápas, kdy se vám rodiče snaží přepsat trvalé bydliště v občance na Pardubice nebo stopit dítě. Takže i já jsem se mile usmívala a podávala mladším sourozencům, jejichž maminka je na rodičáku, dudlíky. Přesto jsem určitě do něčího blogu vstoupila jako ta „kráva ze zápisu“:

Do školky Z čtvrt hodiny před koncem doběhla maminka s tím, že si odskočila z práce, a jestli by nám nevadilo ji pustit. Asertivně jsem promluvila za všechna pořadová čísla přede mnou i za mnou, že vadilo, protože jsme si taky buď odskočili z práce nebo o hysterickém záchvatu našeho potomka rozhoduje chybějící kostka z dupla nebo špatná barva pastelky v hracím koutku. Paradoxně, kdyby paní počkala asi tak o minutu dýl, uvolnilo by se jí místo po sedmnáctce, která to vzdala (asi nějaký privilegovaný předškolák), místo toho jsem šla na řadu já a trochu se ve mně hnulo svědomí, nebo spíš jsem si říkala něco o karmě.

V soukromé školce S, o které mi kamarádka tvrdila, že tam jsou přijímačky (!), Sucháč objevil senzorický koberec. „Co to asi může být?“ zeptal se způsobně (trochu jsem strnula, bo do přihlášky jsem v kolonce „proč chcete své dítě přihlásit do Montessori školky“ samozřejmě uvedla, že doma máme Montessori i televizi a rozhodně tam neběhá pouze po vinylu a ne to, že jsou levnější než jeho stávající soukromá školka, ale učitelka naštěstí zrovna odpovídala rodičům na dotaz, jak během narozeninových oslav zamezují konzumaci cukru). „Hm, to jsou jahody? Ne! Žaludy! Jedná, dvá, čí…“ spočítalo moje dítě, které nedávno používalo výhradně lichá čísla, všech deset žaludů, a tatínek holčičky, která ještě neochutnala kinder čokoládu a rozhodně ne proto, že jí každou koledu a mikuláše sežrali rodiče, se na mě přestal usmívat.

„No tak, Ladino, spolupracuj, dost na tom, že tě tu musím obouvat já, když to přece jinak umíš sama!“ (poslední věta vyslovena tak, aby dolehla až k uším ředitelky), snažila se maminka v šatně stejné školky. Jelikož jsme v období „já sám“, do kterého volně přešel z období, kdy si na hlavu položil čepici, prohlásil „nejde to“ a nechal se oblíknout od hlavy až k patě, a teď mu nemůžu ani dotáhnout bačkory, protože po mně řve „To nejsou tvoje papučky!“, Sucháč si sám obul a zapnul boty. Škoda, že mi pak malý génius neřekl, že vedle dveří je tlačítko na otevírání a museli jsme čekat, než přijde někdo, kdo to ví. Jestli to byly přijímačky, tak doufám, že ne pro rodiče.

Odnesla jsem si z toho ponaučení, že školky se mají obcházet v pořadí od nejméně preferované po nejvíce preferovanou, protože načerpáte zkušenosti, co máte a nemáte říkat a jak odpovídat. Ve školce W mě například konsternoval dotaz, jestli jsou pro mě první volba. Nebyla jsem ještě připravená lhát a jako jo, určitě jim budu vykládat, že prioritní je jednotřídka v centru na půli cesty mezi domovem a prací s přívětivou provozní dobou a freskovým sálem, kde mají dvě volná místa. Nemají se klást stupidní dotazy s jasnou odpovědí typu „Kolik letos přijmete tříletých dětí?“, akorát zdržujete, rovnou se informujte, jestli přijímají i v průběhu roku a jestli volají sami anebo jim mám každý týden telefonovat já a kolik by vás stálo, kdyby přijali aspoň jedno a náhodou to bylo to vaše. Je třeba akcentovat, že dítě již navštěvuje instituci a je tedy plně socializované (zamlčet, že je ve dvou a půl letech na plínách a doufáte, že přes léto se to už přece naučit musí, když vám na dotaz, kam se chodí čůrat, odpoví „na nočník“ a za dvě minuty vám přijde oznámit, že počůral gauč).

Kromě ponaučení jsem si z toho ze školek B, K a Ž odnesla pocit „tak děkujeme, že jste nám věnovala čas a padesát korun za potvrzení o očkování a za rok na shledanou“ a ze školky Z příslib „nepočítejte, že ho teď vezmeme, ale někdy se uvolní místo ještě během prázdnin, určitě se ještě uvidíme, na shledanou“, ale řekla bych, že to předposlední byla nějaká automatická fráze.

Původně jsem zápisy brala v klidu a hlásila Sucháče na tři školky s tím, že přežijeme, když ještě další rok zůstane v soukromé. To bylo před mailem s informací, že školné od září poskočí z necelých sedmi na devět a než nám paní ředitelka poslala fakturu za školné na září se splatností 26.5. s tím, že pokud by dítě v září nenastoupilo, částka propadá, pokud ale nezaplatíme, nebudou mu držet místo. Jakkoliv bych ještě ustála zdražení, tenhle výjeb vedl k přihláškám do dalších pěti školek včetně dvou soukromých. Ředitelka moc dobře ví, že místa ve školce zaplní, a zároveň moc dobře ví, že k 26.5. většina tříletých dětí nebude mít jisté místo ve státní školce a že nikdo nebude riskovat, že od září nebude mít kam dát dítě, takže radši pošle sedmičku do luftu. Informační mail dál obsahoval změnu v požadavcích na docházku, kdy děti starší tří let už nebudou moct chodit „kdykoliv“ (původní požadavek byl minimálně osm dopolední v měsíci), ale budou muset být přihlášené k celotýdenní docházce, a ruší možnost platit kreditem za skutečný počet odchozených dní (takže když víte, že ze čtyř týdnů bude školka jeden zavřená, jeden týden budete na dovolené a jeden týden bude dítě nemocné, stejně zaplatíte plnou částku). Od známé vím, že do jiné pobočky, než chodí Sucháč, zapsala ředitelka tolik dětí, že bylo problém rezervovat si místo. Samozřejmě si jako soukromý subjekt může podmínky nastavit dle svého uvážení, možná by jenom měla z názvu vymazat slovo „Pružná“ a motto „Rodiče bez starostí“ nahradit něčím příhodnějším.

Takže kromě praktických a finančních důvodů je moje motivace dostat Sucháče na jinou školku poháněna i touhou se zdviženým prostředníčkem požádat o storno faktury.

24 komentářů:

  1. Přesně u takových textů si člověk uvědomí, jakou měl kliku. Ani se mi nechce ti psát jak velkou, protože si určitě budeš myslet, že tě chci nasrat... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naopak. Chci příběhy plné naděje! Bude stačit dvacet táců? :D

      Vymazat
    2. No to je právě vono. Nevim.
      My je umístili celkem v klídku do ústavu, kterej máme přes ulici...

      Vymazat
    3. Pridavam se na stranu nasravacu. U nas taky v klidku, oba sli ve 3 letech a nestalo to kacky ani vlichocovani se, nebo (ne)dobrovolne prace na nove strese. Nejspis tahle klika ale prameni z toho, ze to byly, stejne jako Galahadovy, deti z vylidnujiciho se centra Prahy, zatimco se zelene vdovy v priprazskych satelitech raduji az z umisteni predskolaka a do ty doby proste cvakaj. Drzim palce a jakmile se pootevrou vratka statni, strc tam nohu a nevyndej ji, dokud tam Suchac nebude mit kartacek!

      Vymazat
  2. Kdyz jsem davala Dlouhonozku do skolky, nikde dvouletaky nebrali. Misto bylo, ale radsi ho nechali volny… pritom Dlouhonozka byla extra samostatny kus.

    Sla jsem do posledni mozne skolky na samote u lesa a rikala jsem si co te reditelce asi tak mam nabidnout- lego? Alkohol? Vikendovy lazensky pobyt? Oralni sex?
    Vzala ji i bez doplnkovych pobidek, zkratka zazrak :)

    U Kudrlinky jsme se nevyhnuli soukromym jeslim, zaplatit chteli na 8 mesicu dopredu- 48.000 naraz. Uz je na samote u lesa taky! Miluju nasi reditelku, skolkovne 600,- i za cenu 7tydennich prazdnin :)

    Drzim palce at to vyjde :)))
    IK

    OdpovědětVymazat
  3. Nám se místo ve školce uvolnilo v červnu a sousedka nevydržela s nervama a odhlašovala dvě děti v posledním srpnovém týdnu, takže to uvolňování míst během prázdnin není fráze, ale fakt se to stává ;o)
    Ale jsem ráda, že jsme zápis do školky absolvovali za covidu, kdy stačilo hodit přihlášku do schránky a alespoň nás nikdo nelustroval.

    OdpovědětVymazat
  4. IK: To je další možný výjeb, který mě napadá u soukromé školky - že se rozhodnou, že chtějí platbu předem.
    Jinak ty částky za státní školky jsou fakt směšný. Málem jsem se smála, když v jedné školce ředitelka jako že tak omluvně říkala, že budou od září zdražovat stravné. Asi na celých osmdesát korun.

    ave: Frází jsem myslela to, že "se určitě uvidíme" :D
    Věřím tomu, že se budou uvolňovat místa, akorát že tím, jak je srpnovej, tak ten seznam uchazečů před ním bude dlouhej. Pak je otázka, jestli i tak budou postupovat striktně podle věku anebo si třeba ředitelka vzpomene, jak mi slibovala, že se určitě ještě uvidíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U toho školkovnýho mě pár let zpátky jen docela maličko namíchlo, když školka zdražila stravný, ale o odpovídající částku snížila školkovný jako takový... Měsíčně jsme platili pořád stejně, jen jsem si mohl méně odečíst z daní... :-D

      Vymazat
    2. Popravdě řečeno by mi asi ani nechybělo odečítat si z daní trojnásobnou částku, než je limit:D

      Vymazat
    3. Osobne skolkovne povazuju za jedinou smysluplnou slevu na dani … ale co to treba zrusit?

      IK

      Cely zapis ma jedinou vyhodu- jak mile jste zapsany, uz vas nikdo z ty skolky nedostane ani parem volu… ale zas se to hodi jako rozehrivacka na zapis do prvni, na osmilety, na stredni… kdyz zvladnes skolku, uz je to jen o kousek vyssi level!

      Vymazat
    4. Jsem naprosto pro zrušení školkovného, když se za to postaví školky, za které se zruší:)))

      No, co jsem četla letos o přijímačkách na střední, tak asi zlatý školky.

      Ale post o zápisu do první třídy tady za tři roky bude, protože Sucháčova spádová škola je sportovka, kde mají druhý jazyk od osmé třídy. To se se Sucháčem naprosto vylučuje.

      Vymazat
    5. Teď si mě nachytala na švetkách. Mně dělá daně účetní v práci a tý já vždycky jen přines potvrzení od školkový hospodářky... O:-)

      Vymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  6. Ono je to těžký, s tím pracující/nepracující matka. Zažila jsem obojí, jako pracující mě udivovaly matky na rodičovské/mateřské, který dávaly dítě do školky na mnohem delší dobu denně než já, vracely dítě do školky často zbytečně nedoléčený apod. Nicméně s narozením druhýho dítěte často nastane takovej fičák, že je člověk rád, že má tu možnost a sice se nehroutí, když má starší dítě ze školky doma, ale zároveň ho tahle možnost drží nad vodou. Proto jsem využívala i soukromý miniškolky s možností nárazové docházky, než bylo možný, aby starší dítě navštěvovalo státní školku. Nikdy to asi nebude ideální. Každopádně do tří let je možnost čerpat RD, tak to ještě není tak kritický jako když se nedá po třech letech dostat zpátky do práce, protože dítě nevzali ani tehdy. Silné ročníky, velká města, nepřipravený státní aparát. Evergreen od školky přes gympl až po místo v domově důchodců.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když já s tímhle nesouhlasím. Nebo takhle - kdyby školky neměly problémy s kapacitou, je pro mě morálně naprosto v pořádku dát starší dítě do školky a být na rodičáku s mladším. Jenže ty školky problémy s kapacitou mají, takže podle mě by měly být plusové body za pracující matku stejně jako jsou za bydliště, věk a sourozence.
      Že je to se dvěma dětmi nářez, věřím, ale přesně proto bych si taky děti s malým věkovým odstupem nepořídila.

      Vymazat
    2. Nemám děti s malým věkovým odstupem. Jak jsem psala, bitá jsem byla na nepřijetí do školky v době, kdy jsem měla dítě jedno a potřebovala se akutně vrátit do práce. Přesto ty matky do určité míry chápu a to díky zkušenosti s tím, když na základě jiné příčiny než je nepřijetí do školky zůstává sourozenec doma. Dítě už ve třech letech vrstevníky potřebuje. Mladším může pomoci soukromá školka, když se matka chce nebo musí vracet do práce dřív. Body za pracující matku jsou fajn, ale je to velice ošemetné, ta, která je doma s dítětem a práci třeba zrovna hledá je podle tohoto pravidla v háji taky.

      Vymazat
    3. Je pravda, že nemůžu vědět, jestli matka zrovna neshání práci nebo nerozjíždí podnikání. Na druhou stranu jsem taky ale byla i u toho, jak někdo neví, jestli dát dítě do školky (dítě přijaté) a nakonec si řekne, že co, když tak tam bude chodit jenom občas.
      Asi by to dohadování prostě vyřešilo to, že by se místo opravy deseti kilometrů dva roky starý dálnice postavilo pár školek :D

      Jestli tříleté dítě potřebuje vrstevníky - nevím, podle zkušeností s mým kouskem a dětmi okolo bych to úplně neřekla. Sucháč se třeba skvěle zabaví (když o něj mají zájem) s dětmi tak o dva až tři roky staršími a překvapivě hezky se chová k mladším dětem. S vrstevníky se víceméně ignoruje.

      Vymazat
    4. Já si doma Otyla nechala do 4 let, právě proto, že jsem byla na rodičáku, chtěli jsme být s ním, nepřišlo nám fér zabírat místo atd…ale zpětně to hodnotíme jako fakt to nejvíc nejblbější rozhodnutí, co jsme v rodičovský roli udělali. Když opominu, že díky covidu pak vlastně školku měl jen letem světem, tak nám to už od začátku vytýkali doktoři, logopedi, učitelky i (ne)náhodní přihlížející…a na jejich slova došlo - řeč, imunita, socializace, atd. Připustila jsem si to ale až když jsem sama nastoupila do školky a viděla to u jiných dětí a pak taky u druhorozenýho, kterej musel nastoupit v termínu.

      Správný/spravedlivý řešení v současný situaci neznám, ale spíš tíhnu k tomu jak je to nastavený teď - kdy to odskáčou spíš rodiče (nebo stát na vyplacených dávkách) než dítě.

      P.S. Tříletý dítě (k 31.8.) má podle školskýho zákona na školku nárok. Když se nedostane a půjdeš oficiální cestou -> podáš stížnost, tak musí najít školku s volnou kapacitou (nemusí být ale úplně po ruce) a nebo někteří zřizovatelé doplácí rozdíl ve školkovným v soukromých školkách. Protože další oficiální cesta je soud a do toho se jim nechce.
      Držím ale palce, ať to vyjde i bez toho.
      Bloud



      Vymazat
    5. Bloud: Asi jste mě přesvědčily:) Málo jsem na to koukala z toho úhlu pohledu dítěte.
      Ale když už jsme u toho, mě obecně přijde vůči dítěti blbý to nastavení - do tří, čtyř let jenom s mámou (pokud nemá peníze na soukromou skupinu) a pak rovnou na full-time do školky. Přijde mi lepší ta možnost postupné adaptace od dřívějšího věku, ne je do toho pak chudáky hodit a půl roku chodit vynervovaná do práce, že ze mě musí každý ráno dítě sundávat.
      Jinak o té možnosti vím, ale zase si říkám, jestli si pomůžu, když mi najdou místo ve školce na druhý straně města a já si z toho udělám ještě větší krysí závod než mám teď, a jestli není lepší třeba půl roku dál cálovat a doufat, že ho vezmou během roku do státní.

      Vymazat
  7. Panejo, to je teda adrenalin. Od školek až po přijímačky na střední... to aby se člověk s dětmi pomalu odstěhoval někam na samotu. Přijímačky pro rodiče mě každopádně moc pobavily.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zas by na té samotě ale museli otevřít zařízení pro ty dvě děti, co by tam žily :D

      Vymazat
  8. Skvostný čtení, i když tyto problémy jsou mi již vzdáleny :-D
    Ale moc se mi líbí i samotná stránka, budu se muset pochlapit a předělat si blog.

    OdpovědětVymazat
  9. U nás v Plzni jsme teda asi napřed, ale tady jsou přijímačky do školky řízené centrálně a přijímání možno následně sledovat i online, zdali dítě probublává za pomyslnou lajnu, či nikoliv... Ale taky žádná hitparáda, plusové body se dají sehnat snad jen za sourozence ve školce a ani tak to vždycky nepomůže. Jestli se to dá někde podmazat nevím, ředitelka to neovlivní...

    OdpovědětVymazat
  10. Padesátka: Děkuji, pochlapte, já si ráda počtu o tom, k čemu se přibližuju:D

    kriza: Ale tak i to je výhoda, minimálně časová. Já taky nevím, jestli to jde podmazat, ale slyšela jsem z více zdrojů, že se tomu neříká úplatek, ale sponzorský dar a jde to oficiální cestou. Těžko říct. Jedné ředitelky jsem se ptala na odvolání a odradila mě od toho, že se tím procedura jenom protáhne a že to odvolání spočívá jenom v tom, že z kraje si někdo projde papíry, jestli udělali vše podle kritérii. Tak nevím, jestli by školky riskovaly, že jim tam najdou přijatý dítě, který je mladší než nepřijatý? Nebo se to dítě oficiálně zapíše až na začátku roku?

    OdpovědětVymazat