úterý 16. května 2023

Svatba mojí nejlepší přítelkyně

Spadla kliecka.

Rozlučka se svobodou byla první příležitost, kdy jsem mohla prokázat, co všechno můžu jako svědkyně posrat.

Zásadní problém vidím v tom, že Baliččina svatba probíhala ve věku, kdy se termín rozlučky se svobodou volil nikoliv podle potenciálních kolizí s jinými večírky, ale s tím, kdy budeme mít hlídání pro děcka.

Balička cigaret mi dala několik tipů, kde by si přála mít večeři a kam by se chtěla následně přesunout, s dodatkem „však víš, co mám ráda“ do mě vložila důvěru. Sice vím, co má ráda, ale evidentně nepočítala s tím, že můj hospodský život se nyní sestává víceméně z toho, že jednou za čtrnáct dní se s Přídem dohrabeme do pivnice čtyřicet metrů od bytu, kde mají tankovou Plzeň (protože po každém jiném pivu už mi je blbě), dáme si k ní tatarák a pak jdeme v deset spát. 

Zarezervovala jsem v místo pro večeři a rezervací místa pro přesun jsem po kontrole jejich facebookové stránky (že podnik zahrnuje tvarůžkový tatarák, nakládaný hermelín a sklep s klenutými stropy) pověřila Pšonku.

Protože často trpím rozhodovací paralýzou i v případě, že jídelní lístek má dvě položky, v den rozlučky jsem otevřela stránky restaurace, že si předvyberu jídlo. Inu, nevím, kdy v ní byla Balička naposledy, ale evidentně ještě v době, kdy restaurace nějaký jídelní lístek měla. Ten se změnil v polední a odpolední menu, při čemž odpolední menu zahrnovalo sýrový sendvič a debrecínské párky. Nějaký svatební instinkt mě zavedl i na facebookovou stránku místa po večeři, kde na mě vyskočila neodolatelná pozvánka, která tam ještě přede dvěma dny rozhodně nebyla:

Přátelé, kamarádi,

V pátek 14.4. se rezidentní DJ’s legendární party CASABLANCA NIGHT po letech schází, aby pro Vás ještě jednou zahráli a všichni jsme tak zavzpomínali na zlaté časy!

Těšit se můžete na průřez hudebních stylů od House, Progressive-House, Techno 🎶

Těšíme se na Vás!

 Já jsem se těšila na to, jak v pátek ve dvě budu v tomhle městě shánět rezervaci pro šest lidí.

Sehnala, přátelé, sehnala.

Po páté jsem v práci sbalila klíče, mobil a deštník, zhasla a zamkla a vydala se vstříc party. Přibližně ve tří čtvrtinách cesty, když jsem míjela obchod s batohy a kabelkami, jsem se zastavila a na skupinovou konverzaci rozlučky napsala, jestli mě někdo založí, anebo jestli se mám vracet do práce pro tašku s peněženkou a doklady. (Analýzou následně byla jako kořenová příčina identifikován deštník – beru vždycky tři věci: klíče, mobil a tašku. Teď jsme vzala klíče, mobil a deštník, no. Zasraný počasí.)

Doma jsem se snažila obléknout tak, aby po mně v žádném případě nechtěli nikde občanku.

V náhradním podniku měli aspoň pizzu a Radegast. Party začala slibně, když jsme si objednaly tři pizzy, čtyři malý desítky a sodovku. Nicméně dopadlo to dobře, protože den poté jsem si kupovala pokocovinový pivo a v Albertu po mně chtěli občanku (kdyby se snad chtěl někdo pozastavovat nad předešlým odstavcem o potřebě obléknout se tak, aby po mně nechtěli prokázat plnoletost – třeba v Lidlu nepomůže ani Suchej únor ve vozíku, ale tam už to považuju za obchodní strategii).

Jestli existuje něco jako Stifflerova máma, jejím ekvivalentem pro nás prostě je Baliččina máma. Nemá plastiky, ani botox, ani s ní snad doufám nikdo z našich kamarádů nespal, ale je pojmem i pro lidi, kteří ji nikdy neviděli. Já jsem ji viděla několikrát, hlavně ale ona viděla mě a jako svědkyně jsem tomu nedokázala moc zabránit.

Když jsem se stěhovala zpět do Města, kde zavraždili posledního Přemyslovce její reakce směrem k Baličce cigaret byla: „Tak to je teda dobrý. To se nikdy nevdáš!“ Když se rok poté dala Balička přítomnosti mojí i Covidu navzdory dohromady s Patem, prohlásila maminka, že mi ho rozhodně nemá představovat. Vzhledem k tomu, že Pat je Polák (jako těšínská holka holt odříkaného chleba největší krajíc), kterého si Balička přivezla z Prahy, při jejích služebních cestách často trpěl s home officem sociální izolací stejně jako já na rodičáku a oba nás nezávisle na sobě napadlo zajít spolu na kafe (já jsem navíc během jedné Baliččině služební cesty vařila kulajdu, kterou chtěl Pat ochutnat). Stín Baliččiny mámy nás však vždycky zastavil (aspoň mě) a Pat ještě neměl kulajdu, protože Balička nejí houby. Takže Baliččina máma může být v klidu, protože za tři roky jsme spolu s Patem skutečně nikdy nebyli o samotě déle než pět minut, při čemž z těch pěti minut se tak tři Pat snažil mluvit česky nebo já rozumět polsky a u obojího jsem se usmívala a přikyvovala, což je teď naše znamení pro to, že má přejít do angličtiny.

No a přece se vdala. S Baličkou se shodujeme, že svatba má proběhnout do roka od zásnub, jinak je to držhubu prsten. Možná, kdyby jí Pat ten prstýnek, co měl už na Vánoce, nedal až na narozeniny, nemuseli jsme na konci dubna ve dvanácti stupních a vytrvalém dešti stěhovat svatební oblouk z altánu  na krytou terasu.

Na žádné svatbě z Klubu perverzních lingvistek jsem nikdy nebrečela, při čemž velkou zásluhu na tom měl projev oddávajícího (viz třeba Cypřiše a duby). Zde se zasloužila tlumočnice – no, polský dabing znáte, ne? Představte si, že takhle máte nadabovanou svatbu. V jednu chvíli jsem byla přesvědčená, že tlumočnice přeložila, že manželství je jako skládačka, ke které jste nedostali návod (kolikrát za rok to tak řekne?), jako „něco něco skliadka ke kliecce“. Ptala jsem se Pata, ale pravděpodobně to bylo mnohem prozaičtější „klocki“. Ale potom mi hlavou prolítli desítky hodin a piv u stolu u záchodů v Casablance, o kterém jsme tvrdily, že pokud by Casablancu někdy zrušili, budeme si chtít vzít ten stůl, protože na nás má kompro, a pak jsem to neudělaly, všichni její chlapi od těch důležitejch jako Guma první, Guma druhý, ten, co se nechtěl vázat a pak ho pánbíček potrestal dvojčaty, přes ty nedůležitý jako Němec Erik, co byl strašně fajn, ale po třech dnech zjistila, že si ani jednou nevyčistil zuby, přes volejbalistu, který dostal přezdívku Dřívko a dál to nechci rozebírat, kromě toho, že pak řekla památnou friend-zonovou větu „víš, můžeme se spolu kamarádit jako kamarádi?“, a když nastal moment, kdy jsem jí v rámci gratulace měla hodit nějakou verbální bombu, která všechno to předchozí vztahové snažení rozmetá jak Fat Man Nagasaki, potřebovala jsem tak akorát podat kapesník.

Dostala jsem pět zásadních úkolů:

 

ü  Zaplatit tlumočnici. „Tlumočnice sedí v restauraci. Poznáš ji podle toho, že nemá vlasy,“ instruovala mě Balička cigaret. Tlumočnice se mi musela po obřadu připomenout. „Svědkyně prý pro mě něco má?“ ozvala se Telewizja Polska.

ü  Zaplatit řidiče (kamarád Přídeho). „Hm. Takže nás poveze ten Robert Šlachta?“ neunikla podoba Sydovi.

ü  Dohlížet na pitný režim, protože původní nabídka cateringu bylo 40 korun za karafu kohoutkové vody, nakonec se dohodli na paušálu 1500,-. „Všem říkej, ať pijou hodně vody.“ Splněno. Třeba Příde si to vzal k srdci natolik, že měl za celý večer dvě piva a jinak celou dobu pil a rozlíval svoji slivovici a zapíjel ji vodou a rozpil i Baliččinu maminku (slivovicí, vodou nevim, to byla moje práce a náš vztah viz výše). Takový hosty prostě na svatbě chceš.

ü  Zabraňovat všem v tradiční lidové svatební zábavě typu rozbíjení talířů, únos nevěsty nebo manželský kvíz (doteď vzpomínáme na první svatbu Sporty Spice, kdy jedna z otázek zněla, kdo jako první navrhl anální sex. Byla to Sporty Spice a na svatbě měla babičku, která se druhé svatby raději nedožila.) Nakonec nebylo třeba ničemu zabraňovat, protože jediný pokus provedla jakási polská mamba (polská část s výjimkou Patova švagra nemluvila anglicky) hrající na kytaru, která s notami v rukou oslovila Přídeho taky hrajícího na kytaru. Příde si myslí, že po něm chtěla, aby spolu novomanželům zahráli, já mu říkám, že je debil a v těch notách bylo číslo jejího pokoje. Každopádně se nepochopili.

ü  Nosit v kabelce tabák a pod různými záminkami, jako že je potřeba něco zařídit a Pat mi nerozumí, odvádět Baličku tajně na cigáro (takže my, její tatínek a její maminka jsme všichni kouřili tajně na jiném místě).

ü  Bonusový úkol jsem si dala sama, protože jsem absolvovala jeden tanec s otcem ženicha, jenž okamžitě získal přezdívku polský Viktor Orbán. Viktor Orbán měl po tanci pocit, že je třeba ještě jeden tanec a já jsem ho neměla, takže měl pak pocit, že se na něj Příde ošklivě dívá (kdyby věděl, že to jsem si myslela čtyři roky), a Pat to musel žehlit. (To má za tu polskou mambu.)

Všechny úkoly jsem splnila. Nevím, jestli je úkol svědkyně vydržet až do konce, to se mi každopádně nepovedlo. Kolem jedné nás Robert Šlachta odvezl domů, kde jsem si vyndala čočky, odlíčila jsem se, vyčistila zuby (moje stupně opilosti znáte, ne? Liší se podle toho, co z toho vynechám) a šla jsem spát, při čemž jsem začala nahlas počítat zlomky a Přídemu jsem se svěřila, že jsem právě asi pochopila, že šest dvanáctin je polovina a že jsem o tom nikdy dřív nepřemýšlela. Ve čtyři ráno jsem šla obejmout záchodovou místu.

„Po čem?“ zeptal se ráno Příde, když spočítal, že za dvanáct hodin jsem měla dva panáky, pět piv a asi čtyři litry vody.

„Omylem jsem snědla ty veganský špekáčky“ (reference na jednu z chalupářských akcí, kde jsme opíkali špekáčky a já tam konec šestinedělí našeho vztahu s Přídem zakončila tím, že jsem vedle chlastacího stromu, kam jsme v době mládí a kondice lezli se šampaňským, založila blicí strom, a Příde od následujícího dne trávil týden na suchých rohlíkách a Endiaronu).

„Tam byly veganský špekáčky?“

„Ne.“

Ale Balička cigaret řekla ano.

17 komentářů:

  1. To vypadá jako dobrá party :-)
    Tradiční svatební zábavy jsou fajn, pokud ta svatba neni moje... Jakou já měl kliku, že mým kamarádům ke štěstí stačilo pivo... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem se u toho házení kytice, zametání střepů (to určitě ocenila Motorová myš, která se vdávala v sedmým měsíci a sotva na tu svatbu došla a jeden z hostů jim ty zametený střepy strašně vtipně rozkopnul) a osahávání nohou nevěsty ani jako host nikdy nemohla zbavit pocitu trapnosti za všechny zúčastněné. Naštěstí mám vesměs kamarádky s podobným názorek a s přibývajícím věkem navíc ty tradice odpadají.

      Vymazat
    2. Házení kytice je ještě dobrý... Jakože fakt taková roztomilá neškodná blbůstka... Ale rozbitejch talířů mi přijde trochu líto, sundávání podvazku bych radši nechal do ložnice a únos nevěsty je už vyloženě průser. Zažil jsem ho na dvou svatbách, ani na jedný z nich to neproběhlo nijak dobře. Na tý první se ženich na hledání nevěsty vykašlal, na tý druhý to ženicha dost nasralo a chtěl se pak prát. Souhrou náhod došlo k tomu, že se mnou...

      Vymazat
    3. Mně to házení kytky jako neprovdaný účastnici připomíná takovou uličku hanby. Prostě s jakým gustem a s jakoby spikleneckým mrkáním tě tam posílají především manželky z dysfunkčních vztahů. Super je to pro svobodný matky, ženský po třicítce těsně po rozchodu a v neposlední řadě pro přítomné partnery zadaných holek. Ale jasně, no pressure, takový nevinný zvyk:D

      Vymazat
    4. To sice jo, ale přijde mi vcelku snadný si to nepustit moc k tělu a peklíčko to je, jen když si ho z toho člověk sám udělá.
      Příkladně moje žena kytici chytila. Na tý svatbě, co se na ní ženich vykašlal na hledání unesený nevěsty... Pravda je, že to teda bylo týden před naší svatbou, pročež jsme oba nějaký společenský tlaky měli už hodně někde a když já šel do davu mužů chytat podvazek, nebo co to bylo, ani jsem nevyndaval ruce z kapes. :-)

      Vymazat
    5. Jako mně to bylo celkem jedno, ale věřím, že v určitý situaci to může být fakt nepříjmený. Osobně jsem to vždycky buď ignorovala nebo jsme se Baličkou cigaret dohodly, že tam prostě zrovna nebudeme, kdyby to hrozilo (na většině svateb jsme figurovaly spolu jako ta plus jednička:D) a v tom jednom případě jsem si to tam odstála a přišla jsem si míň trapná, než kdybych za tou kytkou běhala.

      Jinak vzhledem k tomu, že po tatínkově pracovní stránce se se svatbami dost setkávám, tak za mě nejlepší byla ta z letošního léta, kde nevěsta v jedenáct večer brečela, že její manžel je kokot. V závěsu za ní je ta, kde se servali tak, že zničili vstupní dveře.

      Jinak jako jo, trochu mě mrzí, že jsem na té tvojí nebyla, ale já tenkrát byla mnohem větší introvert než dneska:D

      Vymazat
    6. Bejt zrovna někde jinde je podle mýho skromnýho mínění naprosto společensky přijatelný řešení. Ty se neúčastníš hry, která tě neba a přitom to zvládneš bez toho, že bys ostatním do něčeho házela vidle. :-)
      Jinak jako mě to trochu mrzí taky. Ale znova se kvůli tomu ženit nebudu. ;-)

      Vymazat
    7. Můžeš si přece vzít stejnou manželku, která po mně hodí kytkou:D

      Vymazat
    8. Pravda, na opakování obřadu jsem nepomyslel.
      Nepřipadala by sis pouhou reprízou trochu odbytá? :-D

      Vymazat
  2. Teď teprve vidím, jak byly zatím všechny svatby, kterých jsem se kdy zúčastnila, nudné! A polský dabing mě dostal do kolen. Nejlepší svatební proslov!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si asi nemůžu stěžovat kromě úplně té první, která nasadila hodně nízkou laťku všechny svatební zvyky included. Potom DJ, který naprosto ignoroval přání hostů a novomanželům a jel si Mašinku a Karla Gotta, my jsme se vyděšeně krčili ve vedlejším sále a smutná nevěsta se nás chodila ptát, proč netancujeme.

      Vymazat
    2. Ovšem to je nářez nečekaných rozměrů. DJ obvykle skutečně nemá rád, když mu lidi kafraj do playlistu. Ale obvykle je to právě proto, že ho ožralý svatebčani chodě otravovat s Goťákem a Mašinkou. Jo ňákýho Pepíčka Zímu bys tam neměl tady pro babičku...? :-D

      Vymazat
    3. Tohle bylo přesně naopak.
      Jinak já si myslím, že DJ by měl dělat to, za co je placenej. Takže pokud má zadání zahrát jakoukoliv sračku, kterou si vymyslí ožralej strejda z Moravy, má to udělat.
      Balička to měla řešené tak, že mu dala nástřel, co tam chce slyšet a on jel jak algoritmus z youtube, takže moc těch písniček na přání nebylo potřeba.

      Vymazat
    4. Jasně, je zaplacenej, ať hraje. Jen lidsky chápu, že některý earwormy mu už trochu lezou krkem... A proto jsem právě překvapenej při zmínce o někom, kdo to hraje dobrovolně. :-D
      Balička to měla vyřešený dobře. :-)
      My neměli DJ, my jsme si nasypali asi 20 GB muziky na flashku, kterou jsme v hospodě, kde jsme měli after party, předali hostinskýmu a on to plácnul na náhodný přehrávání do winampu. Taky to fungovalo. Jen už nevim komu to tam tehdy moje drahá novomanželka v jeden moment šla přerazit ručičky, protože se do toho začal montovat a přeskakoval mezi písničkama jak zachvácenej autista...

      Vymazat
    5. To byl původní plán, ale nakonec dali dohromady asi tak těch třicet písniček, na kterých se shodli a který nakonec sloužily jako ten odrazovej můstek pro DJ:D
      Maj mít Spotify. Teda ja ho mám, ale jak fakt, že tak ke třetině věcí v playlistu "Oblíbené" bych se nepřiznala:D

      Gedžitka měla zase na svatbě notebook a hosti si pouštěli z youtube. Jenže došlo právě k tomu, že někomu se něco nelíbilo, tak si to šel přepnout.

      Vymazat
    6. Pust si, co chceš, ale nech dohrát písničku.
      ...by se mělo respektovat... :-)

      A tvoje spotify mě začalo zajímat.:-D

      Vymazat
  3. Není horší vec než mít na svatbě nějaké povinnosti... nebo nedej bože před ní :D

    OdpovědětVymazat