úterý 8. srpna 2023

Huggers & Kissers

Objímači a líbači a my ostatní

O víkendu jsme byli na chalupě. Bezdětné. Na rozdíl od minulé kinder chalupy se čtyřmi dětmi ve věku dva až tři roky si nikdo dvě hodiny nehrál u otevřeného okna s polínky a kůrou na masnu, ani jsme neslévali brambory, do kterých načůralo batole. Na rozdíl od kinder chalupy taky celý víkend chcalo a nejenom do hrnce. Především pro dětné to byla jasná omluvenka, proč vstávat o půl desáté a po snídaní končící o půl jedenácté si s Proseccem zalízt na pec. Bezdětné jsme poslali do 13 °C na exkurzi do pevnosti Hanička, když si ještě nedokáží vážit času.

Když v neděli dopoledne odjížděla Delfína, která je původně z Čech, zavolala z chodby do světnice „čau“, načež všichni, kdo z Čech nejsou, se zvedli, aby ji zaskočenou poobjímali. „You Czechs are not big huggers,“ řekla pak Koala, načež to rozproudilo debatu, jak velká míra fyzického kontaktu na úrovní známých nebo úplně neznámých je pro nás ještě ok. Pro mě osobně je podání ruky jako forma přivítání v pohodě až někam do úrovně manželství. Klidně si můžeme do svatební noci i vykat. V Hanácké kancl máme dánského spolupracovníka, který s námi spolupracuje tak nějak odjakživa. Takže když krátce po mém nástupu přijel do ČR, se všemi se poobjímal. Pak vyrazil ke mně a jeho otevřená náruč narazila na mou nataženou ruku. Byl to špatný timing, protože kdyby to udělal o vteřinu dřív, už stihnu objetí akceptovat. Nicméně i teď, po téměř šesti letech, několika litrech vína a piva, mi na pozdrav podává ruku, zatímco se všemi ostatními se obejme. Asi se nám to oběma vrylo do paměti stejně.

Ve Španělsku jsem si zvykla na dvě pusy na tvář, tam se nějak zlomilo, že jsem od té doby schopná i v Čechách se obejmout nebo třít si s někým líčka. Po hlubší analýze jsem ale zjistila, že to tak dělám s „novými“ lidmi, se kterými jsem se seznámila po Španělsku. Například s Baličkou cigaret jsme se sice asi už párkrát objaly, ale rozhodně jsme se nikdy nepolíbily. S ostatními taková situace nastává maximálně, když si přejeme k narozeninám. Nemůžu ale říct, že i ve Španělsku by to pro mě bylo komfortní. Doteď mi přijde ujetý, aby bylo normální se ocucávat s pronajímatelem bytu a jeho matkou, které vidím poprvé v životě.

Mám objímání nastavený jinak. Projev účasti, úlevy, útěchy. Obejmout někoho, koho něco bolí nebo ho něco trápí, ale není to pro mě fyzicky projevená společenská fráze. Proto tím asi šetřím. Ani v rodině se u nás nepraktikovalo objímání jen tak. Objímá se prostě od tělesné teploty 38,5 nebo když umře pes. Morče nestačí.  Dá se pusa na dobrou noc nebo před odjezdem na tábor. Loučení před školou je málo. U Sucháče se snažím o teplejší odchov, ale i on mi od narození oproti ostatním přijde jako méně kontaktní dítě a od dvou let si umí říct, že nechce pusu nebo se vykroutit z objetí. Jestli jsem ho tak podvědomě nastavovala od narození nebo se to dědí, těžko říct. 

Chalupa se rozdělila na objímače a líbače z Polska a Moravy a na studený čumáky z Čech. Skupina číslo 2 je stejně jako já pro líbání až po svatbě, zatímco skupina jedna řeší pouze rozpačité situace, které mohou nastat, pokud narazí na člena skupiny číslo dvě (třeba Katia, když se vrátila také ze Španělska a v Praze se před metalovým koncertem zkoušela na přivítanou za udivených pohledů ostatních plazit po dvoumetrovém kamarádovi kamarádky, který jí byl právě představen), nebo nejasně definovaný počet polibků. Je nějak stanoven? Ve Španělsku jsou to dva, ve Francii tři. Kolik je to v Čechách? Na obě tváře nebo na jednu? Začíná se zprava nebo zleva? Vede to pak k situacím, kdy zůstáváte s nastavenou tváří ve vakuu, popřípadě naopak pochopíte, že druhá strana se dožaduje přídavku, takže se vrátíte k druhému líbnutí, ale to už se druhá strana stáhla, takže opět zůstáváte s vystrčenou hlavou do prostoru.

Na čem jsme se ale všichni shodli, bylo, že nesnášíme, když se koncept tření líček zvrhne v líbačku. Když někdo prostě nechápe, že se jedná o letmý dotek tvář o tvář a vrazí vám oslintanýho hubana. Prostě pusou ne.

Včera se u mě cestou z dovolené zastavil Chlapcův bratr a představil mi novou přítelkyni. Podaly jsme si ruce. Po dvou hodinách jsme se před vchodovými dveřmi loučili. Objala jsem se s bratrem, přítelkyně ke mně natáhla ruku, potom ji stáhla a padly jsme si do náruče. Otřely jsme si pravou tvář a ve chvíli, kdy jsme si o sebe chystaly otřít levou, za sebou Suchej únor zabouchnul se slovy „čau“ dveře a vzápětí zjistil, že já jsem pořád před nimi. Instinktivně jsem otočila hlavu doleva. Na tváři přítelkyni zůstal červený otisk mojí rtěnky. Je z Čech.

 

22 komentářů:

  1. Jsem z Cech, nelibam, netru, nepribuzny lidi objimam ze soucitu. Tyhle hapticky manyry si nastesti neprinesl ani Em, rozenej v Brne. Ale je fakt, ze jeho pribuzni z pure Moravy to delaji. Mne nejvic vadi oslavy narozenin v kanclu, kde se vytvori fronta klidne 30 oblemcavacu. Driv jsem mela tendence zaobalovat to do oparu a koutku, ted uz ma studena ruka nikoho vyrazne nesokuje.

    OdpovědětVymazat
  2. P.S. Zeme vyvolena je v tomto ohledu Japonsko, kde je jakykoliv fyzicky nepartnersky kontakt spolecensky zhruba na urovni, jako kdyby tady clovek pri gratulaci napodoboval kopulacni pohyby. Cloveku to usetri presne ty mikrosekundy premysleni "zleva, zprava?" a rtenku na tvarich.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když máme na návštěvě distributory z Asie, tak mám na jednu strany obavy, jestli budu rozumět jejich angličtině, na druhou stranu mám radost, že nebude líbačka, ba co víc, že u některých bude absentovat i to podání ruky!

      Vymazat
  3. Na Haničku bych se šel podívat i dětnej... S dětma. A všechny by je to bavilo a užily by si to.
    ...no a teď jdu dočíst ještě to ostatní... ;-)

    OdpovědětVymazat
  4. Na Haničce jsme byli během prodlouženého červencového víkendu.Myslím, že děti, hlavně kluci, by to ocenily(i). Byla jsem dobrovolně nucena absolvovat i další pevnosti a vojenská mueza, až to poslední jsme odštycovala, nejvíc mě to stejně bavilo shora.
    Ad líbačka - když to jde od srdce, je to hračka. Když ne, je to...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. galahad, rulisa: Na Haničce už jsem byla. A jestli si mám vybrat, jestli tam půjdu znova, když je venku třináct a tam sedm, nebo si zelezu na pec ve vytopený chalupě, mám jasno:)

      Vymazat
    2. Já na Haničce taky byl... Ovšem inženýr ne, pročež bych se obětoval a vzal ho tam i v popsanym nepříznivym počasí... ;-)

      Vymazat
    3. Já reagovala spíš na ty dětný a bezdětný, poslaný tam. :-)

      Vymazat
    4. My jsme tam právě děti neměli:)

      Vymazat
    5. Jinak bys šla, je mi to jasný... :-D

      Vymazat
  5. Sucháč ti to krásně vypointoval... :-D
    Jinak jako českej studenej čumák na objímání/líbání nemam žádnou jinou metodiku, než emoce, který mam zainvestovaný v protistraně.
    Obvykle mi přijde přiměřený podání ruky, někdy vystačim i s jemnym kývnutim hlavou, aby dotyčný poznal, že jsem ho vzal na vědomí.
    ...a pak jsou tak jeden nebo dva výjimečný lidi, o nichž nemůžu říct, že je mám rád, protože rád mám polomáčený sušenky... Ty se obejmout nestydim...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, pravda, taky mám úzkoprofilový soubor lidí, co objímám i přes nepříbuzný vazby a nejen ze soucitu, ať z toho nevyjdu jako úplnej asociál:)

      Vymazat
    2. U některých lidí mi přijde přiměřený dělat, že je nevidím:)

      Vymazat
    3. U některých lidí je to nutný pro zachování zbytků duševní rovnováhy.

      Vymazat
  6. Uz nejakou dobu jsem tady tichou pozorovatelkou, ale dneska musim - a co na sebe proste nesahat vubec? :D Takhle se to praktikovalo u nas na pomezi Cech a Moravy. Proste mezi vetsinou rodiny, kamaradama i znamejma se akorat slovne pozdravimr a smytec. Podani ruky jen pri predstaveni, jinak je to moc formalni, vsecko ostatni zas moc sahavy, to tak mozna s tema uplne nejblizsima. Zivot me naucil se prizpusobit, ale stejne tenhle pro nekoho mozna studenej zpusob nejradsi. A dilema - kolik a z jake strany nesnasim stejne jako trapne chvile s tykankm a vykanim.

    OdpovědětVymazat
  7. Jojo. Ja mam tchany z jizni italie a vzdy, kdyz se vidime, znovuprozivam detska traumata s uslintanym vitanim teticek a strycku. Par let jsem tam zila a standard bylo kazdodenni objimani kolegu v korporatu. Jako nejuzsiho tymu, ale stejne.

    OdpovědětVymazat
  8. Mě v zásadě žádná varianta není nepříjemná - pouze pozdravit, podat ruku, obejmout, otření tváře - mě je to v zásadě jedno. Můj prvotní instinkt je ale spíše studený odchov, jak jsi to nazvala 😁 vše ostatní je naučené, ale ráda se přizpůsobím. Jenže právě nesnáším ty situace, kdy druhá strana vlastně taky neví a pak oba čekáme, k čemu se ten druhej vlastně uchýlí. To jsou vždycky dvě vteřiny hrůzy a nejistoty, jestli někoho neurážím svým odstupem 😅

    OdpovědětVymazat
  9. Jsem z jižní Moravy a jakékoliv společenské objímání a líbání považuji za hrubé narušení osobní zóny! Podání ruky akceptuji v pracovním životě, ale jinak by dle mého bohužel menšinového názoru mělo stačit Čau! a upřímný úsměv. Bohužel i přátelé, které znám z doby, kdy se objímalo nejdřív na třetí schůzce, propadli tomuto atakování. Přátelská setkání tak pro mne pravidelně dostávají pachuť rozpaků a obav...

    OdpovědětVymazat
  10. Fay: Já jsem velmi pro nesahání!

    Gabina: Každodenní objímání s kolegy v práci je jasná indikace k home officu.

    Suze: Přesně - ty chvíle, kdy se ostatní začnou objímat a líbat a srdce velí, ať jenom řeknu "tak ahoj", a rozum říká "budeš za asociála".

    Anonymní: Čau! Mělo by to stačit:D

    OdpovědětVymazat
  11. Jo, tyhle kulturní střety jsou velká zábava :-) Ač jsem relativně plachý introvert, objímač jsem velký a je mi docela líto, že se v Čechách objímáme tak málo. Ovšem jsem zvyklá nevrhat se lidem kolem krku rovnou a počkat si na iniciativu protistrany. A u lidí, které prakticky neznám nebo se kterými je kontakt jenom oficiální (a nikdy je tím pádem znát nebudu), pak objímání připadá dost žinantní i mně.

    OdpovědětVymazat
  12. Jsem z Brna, hodně a objímačky a líbačky z duše nenávidím... je ale fakt, že jsem široko daleko jediná.

    OdpovědětVymazat
  13. V tomhle byl boží Covid. "Čau" ze dvou metrů a zvednutá ruka je nejvíc!

    OdpovědětVymazat