Nejdřív třikrát Viktorie Hanišová. Houbařka: Dlouho jsem Houbařku obcházela s tím, že to zaprvé bude téma, kterého je všude plno, a zadruhé určitě zpracované formou, kterou nemám ráda (představovala jsem si ty procházky lesem plné lyrických pasáží a metafor nadužívajících psychotropních hub). Hodně tomu nepomáhalo taky, že kniha byla horem dolem doporučovaná ve skupině Co čteme, kterou jsem opustila potom, co se otevřela diskuze o tom, že většinu z nás zajímají recenze a tipy na knížky, nikoliv vyfocené nohy na pozadí s knížkou, batolata na pozadí s knížkou, zvířata na pozadí s knížkou a o knížce ani slovo, aby následně počet fotek nohou na pozadí s knížkou, batolat na pozadí s knížkou a zvířat na pozadí s knížkou pětkrát vzrostl.
Nepřišla jsem na nic, co bych
Houbařce vytkla. Přestože ta kniha je vlastně jeden velký hnus. Parametr, že mě
knížka rozbrečí, u mě není směrodatný, protože mě rozbrečí kdejaká blbost.
Houbařka mě nerozbrečela, ale naplnila mě zoufalstvím, bezmocí a vztekem. Nad
selháním systému i selháním těch nejbližších. Sáru považuju za jednu z nejlépe
napsaných postav, se kterými jsem se kdy setkala. Na rozdíl od jiných
tragických hrdinek jsem u ní nikdy neměla chuť kopnout ji se slovy „Tak už nad
sebou přestaň tak fňukat, ty krávo“ do zadku. Ve všech svých polohách a v
každém rozpoložení je naprosto autentická, bez patosu a bez zbytečného ždímání
emocí, které má osolit děj. Ten konec konců plyne tak, že není potřeba velkých
zvratů, ťafky vám dává průběžně, ale nenechá vás si na ně zvyknout, takže každá
další stejně bolí. Za Sáru i za všechny, co nedokáží vystoupit ze své komfortní
zóny, hlavně zachovat posraný dekórum i na úkor vlastní morálky.
Anežka byla slabší. Syrový
příběh o tom, co se nikdy nemělo stát. A že všichni někdy uděláme špatné
rozhodnutí, ale někteří z nás mají větší štěstí na náhody. Julie neměla a
Agnes vzala s sebou.
Rekonstrukce: Nejslabší
kousek. „Zemřela matka a do hrobu dána, siroty po ní zůstaly…“
Tak nějak by se daly
charakterizovat chudinky opuštěné výhonky děje, které ale nikam nevedou, na
konci se nespojí do jednoho celku a čtenář se jenom ptá, proč tam byly, kam šly
a kam zmizely.
Nemít srovnání s Houbařkou, asi
bych se spokojila s oddechovkou o těžkém tématu, ale napsanou lehkou rukou.
Takhle se musím ptát, proč mě autorka po Houbařce, ve které jako by vážila každé
slovo, týrá banalitami jako „něco však ve mně zemřelo“ nebo „v tu chvíli jsme
věděla, že je to ten pravý“? Proč v Houbařce dokázala příběh dávkovat s
naprostou přesností, kdy a kolik hnusu, překvapení, naděje, smutku použít, ale
v Rekonstrukci se to všechno míchá do jednoho jídelnového UHA? Měla moc málo
času na to, aby si s nosným tématem vyhrála jako v Houbařce?
Škoda, že jí to nejde vrátit s
tím, že „tak znovu a lépe“.
Stejný případ jako Rekonstrukce
byly i dlouho očekávané Tiché roky od Aleny Mornštajnové. Je to klasický
page-turner, zvládla jsem to za tři večery i s vybalováním a uklízením po
stěhování, řemeslně se tomu nedá nic vytknout, splňuje to všechny předpoklady
dobře napsané knihy, jenže po dočtení jsem se cítila, jako když si projdu Ikeu,
ale na konci nejsou masový kuličky. Všechny vystavené obýváky a kuchyně jsou
perfektní, čisté a uspořádané, ale něco jim chybí: osobnost člověka, který je
má používat. A přesně tak na mě zapůsobila kniha. Je to čtivé, formálně
dokonalé, ale naprosto sterilní.
Dita Táborská – Běsa:
Sáhla jsem po ní proto, že jsem byla zvědavá na prequel k Malince. Člověk
by někdy měl tu zvědavost přemoct. Kdybych nečetla Malinku, vzdám to nejpozději
v půlce a udělím tomu titul nejzbytečněji přečtená kniha roku (ale byl teprve
začátek ledna). Ale když ve vás ještě rezonuje její příběh, chcete vědět víc a
tak se prodíráte cinty o trhání kytiček, dětských kafíčkách a vaření boršče a
říkáte si, že to pro někoho určitě má přidanou hodnotu, kterou ignorantsky
nevidíte. Pak dojdete k nemocniční scéně, kde se opět zjevuje ta Bůh a ten
Smrt, která je tak trapná, že ji tady nemůžu ani odcitovat, protože to píšu ve
vlaku, červenala bych se a spolucestující by si mysleli, že se dívám na porno.
To byl jako pokus o magický realismus, nebo co?
Hele, božské scény v Malince ještě šly zvládnout, tohle už ne. Magický realismus zemřel s Márquezem a na Bulovku se stejně nehodí.
Mírně to zachraňuje konec ve formě deníkových zápisků, ale ocenila bych čitelnější font, u kterého vám nevytečou oči.
Na druhou stranu Táborská prostě vymyslela silný příběh, dala si práci s reáliemi, dobře vykreslila postavy, ale do propracovanosti Malinky to má hodně daleko, místy se z toho stává taková trochu iritující bramboračka. Nebo boršč.
Ale znova opakuju – ani po tom pokusu o antické drama to nešlo nedočíst, bohužel jenom proto, že jsem četla Malinku.
Hele, božské scény v Malince ještě šly zvládnout, tohle už ne. Magický realismus zemřel s Márquezem a na Bulovku se stejně nehodí.
Mírně to zachraňuje konec ve formě deníkových zápisků, ale ocenila bych čitelnější font, u kterého vám nevytečou oči.
Na druhou stranu Táborská prostě vymyslela silný příběh, dala si práci s reáliemi, dobře vykreslila postavy, ale do propracovanosti Malinky to má hodně daleko, místy se z toho stává taková trochu iritující bramboračka. Nebo boršč.
Ale znova opakuju – ani po tom pokusu o antické drama to nešlo nedočíst, bohužel jenom proto, že jsem četla Malinku.
Tematicky poslední je Koho vypijou lišky od Lidmily Kábrtové, pro mě společně s Houbařkou
nejlepší kniha roku. Za dobu, co jsem
měla knížku půjčenou z knihovny, jsem ji přečetla dvakrát.
U experimentů s formou mám
obvykle problém, že mě začnou srát po prvních třech stranách, protože z toho
čiší snaha uspokojit intelektuály, případně literární pozéry, co se za
intelektuály vydávají, aneb „je jedno, že to skoro nikdo nepochopí, hlavně,
když se v pár recenzích objeví slovní spojení jako ‚odvážná a originální forma‘
a hipsterům na to upadne avokádu z toustu“. Tady ne.
Nacpat do padesáti slov příběh i
emoce a přitom se vyhnout patosu, je umění.
Nesmí chybět nějaký ten
holocaust. Radka Denemarková – Peníze od Hitlera: Kdybych to nenapsala
už minule u Velkého sešitu, mohla bych teď napsat, že naposledy mi u čtení bylo
fyzicky špatně u Nabarveného ptáčete, ale že Denemarková dotahuje. V průběhu čtení pocit beznaděje, že všichni
lidi jsou svině, a na závěr facka přes rypáček, že sviňárny někdy začínají u
rychlých soudů.
Musela jsem si dát i nějaké
holocaustové zklamání v podobě vychvalované Hany Andronikové – Zvuk slunečních hodin: Jeden z důvodů je samozřejmě to, že tématem holocaustu
jsem už tak nějak saturovaná, přečetla jsem toho tolik, že je těžké mě
překvapit a nezklamat. Dalším faktorem byla tematická linka z Indie, jejíž
kultura mě vůbec nezajímá, a když se tam skákalo z Normandie nebo Terezína,
přímo mě to vytáčelo a pasáže jsem skoro přeskakovala. To je všechno
subjektivní, nicméně teď objektivně (a přijde *spoiler*): Kdo je centrální
postava příběhu? Ráchel? Ráchel z pohledu Tomáše, Daniela, Anny? Funguje to v
první půlce, pak se to zamotává a Ráchel se nějak ztrácí, je to poznat i na
tom, že nejdřív se její charakter dařilo vykreslovat přirozeně, ilustrovaný na
příhodách. Při snaze vytvořit silnou a zajímavou hrdinku je hrozně lehké
sklouznout k tomu, že po dvaceti stranách leze všem na nervy, autorka to v
první půlce, možná skoro prvních třech čtvrtinách, zvládla, jenže pak je vidět,
jak si musí pomáhat explicitními prohlášeními, jak je vlastně Ráchel skvělá. A
na závěr je skvělá Ráchel totálně out of character: měla ji nechat třeba umřít
na tyfus, cokoliv by bylo lepší než ta hrozně nepravděpodobná scéna na louce,
kde byla nepravděpodobná i Anna, která se od Ráchel nehla na krok a najednou ji
zapomene někde na poli? A na závěr patetický Daniel, který se tu louku vydává
hledat. To samé, co s Ráchel, se postupně dělo i s formou a s jazykem. Některá klišé
a banality už oči na posledních stránkách nebraly. Vynechat se taky mohlo
převyprávění notoricky známých osvětimských příběhů.
Nicméně i přes tyhle výhrady je
ta kniha pořád dobrá. Vlastně od začátku víte, že to nedopadne dobře, musíte to
dočíst jen proto, že potřebujete vědět, jak špatně to skončí. Přestože konec je
pro mě slabší, podařilo se autorce nastínit jednu otázku, která se u tohoto
tématu tak často neobjevuje: Kdyby Ráchel přežila, byli by někdy znova šťastní?
Dokázala by s rodinou fungovat i s takovou nepředatelnou a nevyslovitelnou
zkušeností? V jednu chvíli jsem věřila, že Ráchel přežije a že alternativní
epilog bude o tom, jak se Danielovi rodiče rozešli, nebo Ráchel zmizela,
protože nedokázala naplnit Tomovu a Danielovu potřebu dávat štěstí. Napadlo mě
i rouhačské, že vlastně možná dobře…
Michal Vaněček – Mlýn: Moje
prababička se narodila v roce 1916 a dožila se 93 let. Když jsem se začala
seznamovat s historií 20. století (dřív než prostřednictvím dějepisu rodinnou
historií, kdy si jedna větev rodiny užila heydrichiádu a druhá Jáchymov),
usoudila jsem, že vzhledem ještě ke geografické poloze, to byl dost blbej
výběr. Tady Hadrbolcovi mi to potvrzují.
S každou kapitolou odpočítáváte
roky do Sametové revoluce a chcete, aby to už skončilo. Do dvojky Sauvignonu ke
knížce mi padala tíseň z představy, že bych tu dobu mohla zažít bez vidiny
konce. Zřejmě se nabízí, abych napsala, že kapitoly po roce 89 nebyly o tolik
lepší. Ale vážně někdo může potom, co si s bratry projde PTP a psychiatrii,
tvrdit, že chlápkům v lakýrkách a s ledvinkou (dobře, o té ledvince se tam
nepíše, ale my, co máme první vzpomínky až z raných devadesátek, víme svoje)
navzdory se žije hůř? Mlýn domlel a režim naštěstí taky.
Nicméně dobrý pamatovat, co
hrozí, když „je jich hodně a jsou blbí“.
Knize bych vytkla až moc
jednoduchý styl. Naštěstí se jednalo jen o formu a autor nesklouzl k tomu, aby
dělal ze čtenářů blbce ve stylu „Karel šel na záchod, protože pil, a pil proto,
že měl žízeň“.
Knize by prospěl i větší rozsah,
některé linky (např. Černobyl) si říkají o protažení.
Na Mlýn bych navázala Ratajským lesem od Aleše Palána: Dalo by se to popsat jako sex, na kterém byla
nejlepší předehra, takže po prvních kapitolách muselo zákonitě následovat už
jenom zklamání.
Napínavý začátek, depresivní atmosféra 50. let, vražda popsaná, jak kdybych u toho byla... A potom se to nějak začalo míchat páté přes deváté, Dítě otravná, nedostatečně vysvětlené motivy jednání postav, některé linky naopak okecané moc, přestože ději to nijak nepospělo, pokus nacpat potom všechno do poslední kapitoly. Takhle jsem to nechtěla.
Napínavý začátek, depresivní atmosféra 50. let, vražda popsaná, jak kdybych u toho byla... A potom se to nějak začalo míchat páté přes deváté, Dítě otravná, nedostatečně vysvětlené motivy jednání postav, některé linky naopak okecané moc, přestože ději to nijak nepospělo, pokus nacpat potom všechno do poslední kapitoly. Takhle jsem to nechtěla.
Dvě shitky roku: Pavlo Rankov – Legenda o jazyku: Jo, ten, co napsal Stalo se 1. září. Nechce se mi tomu věřit. Sloh
Hochů od Bobří řeky a uvěřitelnost citového života hlavních hrdinů na úrovni
Lenky Lanczové. Černobílé, šablonovité postavy, prvoplánová paralela, pokus
unudit čtenáře k smrti přednáškami z historie ve stylu referátů z Wikipedie.
Tetička. Fakt nešlo použít míň otravné slovo?
Nebo jinak – nešlo použít míň nepřirozené postavy, míň průhlednou zápletku a míň umučit ten nápad?
Tahle nuda fakt bolela.
Tetička. Fakt nešlo použít míň otravné slovo?
Nebo jinak – nešlo použít míň nepřirozené postavy, míň průhlednou zápletku a míň umučit ten nápad?
Tahle nuda fakt bolela.
Simon Mawer – Skleněný pokoj.
Nominace na Man Bookerovu cenu. No ty kráso. Nejvíc mě na tom uráží ta
průměrnosti, protože humbuk okolo knihy i filmu by někoho mohl vést k doměnce,
že takhle vypadá kvalitní literatura. No tak fakt ne. Je to plné nepřirozených
dialogů bezduchých postav, které z úst nejsou schopny vypustit jedinou
nosnou myšlenku. Když je někdo průměrný spisovatel, tak přidat druhou světovou
válku a sex a personifikovat dům na ústřední figuru příběhu mu styl nezlepší.
Jo a kdybyste to náhodou nevěděli,
tak v té vile je onyxová stěna, což je třeba zmínit jenom asi na každé třetí
straně.
Na závěr dvě nové autorky. Herta
Müller, se kterou jsme si nesedly. Rozhoupaný dech ani Liška lovec
jsem nebyla schopná dočíst. Máme spolu vztah asi jako s panem Grankem, prostře
se k sobě nehodíme, ale pro někoho jiného určitě bude skvělá partnerka.
Světlana Alexijevičová – Válka nemá ženskou tvář: Kdybyste si mysleli, že jste o druhé světové válce
přečetli už všechno.
Gott sei Dank, že někdo sdílí můj názor na naprostou zbytečnost existence knihy Skleněný pokoj! Už jsem si začínala myslet, že mi zůstalo skryto něco hlubšího nebo objevného. Ne, je to prostě naprosto průměrná červená knihovna s velkou reklamou. Děkuji za typ na Houbařku, několikrát už byla v košíku a pak nákup zůstal nedokončený. Jdu to hned napravit.
OdpovědětVymazatJá vážně nechápu, jak se Skleněný pokoj někomu může líbit. Mně taky přišel pitomý a nezajímavý.
VymazatMožná kvůli filmu? První republika, hezký šaty a elegantní účesy? I když ten film asi zase nebyl úplně masová záležitost, nebo jo?
VymazatNebudu lhát, něco neznám.. a proto děkuji za sdílení a názor. Houbařku jsem četla dávno, a je ve mně pořád. Což se ve kvantu knih, které přelouskám a za rok bych je mohla číst jako novinku, zázrak. Hurá, nejsem sama, kdo Skleněný pokoj nedal. Lenka
OdpovědětVymazatSkleněný pokoj je prostě taková zbytečná banalita, nemá to hodnotu ani po obsahové, ani po formální stránce. Docela souhlasím s dcerou původních majitelů, že to parazituje na vile.
OdpovědětVymazatHoubařka to má blbý už kvůli obálce i anotaci, ani jedno nevypadá moc lákavě, normálně bych si ji taky nevybrala.
Rada čítam tieto recenzie, Houbařku idem teda uloviť.
OdpovědětVymazatSklenený pokoj som videla, nasral ma a odvtedy som názor nezmenila.
Ja, ak dovolíš, Ti odporúčam Nie si ako iné matky od Angeliky Schrobsdorff.
Dívala jsem se, že už mám na seznamu:o)
VymazatMně ale vážně přijde, že už o WW2 nemám moc co číst. Takže dík za tu Alexijevičovou ;-)
OdpovědětVymazat