pátek 19. února 2010

Mama blogy

Máma má maso, Ema má mámu, já mám zase co dělat.

Jsem říkala, že se ozvu buď zas za měsíc, anebo za den. Zase nějak chytám slinu na psaní. A to tak, že čtu a po dlouhý době vůbec nevnímám text, ale motá se mi do toho ten, co bych napsala já. Ale nemám chuť vám vyprávět, jak si po vzoru moderních intelektuálek hledám za pomoci Socky homosexuální přátele, vracím se s ní v noci z karaoke v jednom pražském gay klubu a ve tři ráno společně koukáme na "Volejte věštce" nebo jak jsem kvůli chlapovi jedla špenát. Ale kritizovala bych, až bych brečela. Jak kdysi v dávné minulosti, asi v roce 2005 nebo 2006 pravil Třicátník, prostě "si tak zajedovat." Možná jsem měla hned říct, že tu slinu jsem chytla jedovatou.
No jo, jenže vono nosí se to ještě dneska? V první řadě, jak vysvětlil doktor Hurvínek alias Jude Law, proč se v dnešní době tak těžko píše kontroverzní literatura – jak můžete útočit na nějaký hodnoty a provokovat, když lidstvo žádný společný hodnoty, jejichž napadení by vyvolalo hromadný odpor, nemá? Dneska se člověk musí sakra snažit, aby se stal společenským vyvrhelem nebo šokoval (Darwin to měl hrozně jednoduchý).
A druhá věc – všimli jste si, jak se dneska jakýkoliv "útok," co útok, i prostě jenom blbá kritika, musí uvádět slovy "ale je to můj názor a chápu, že mnozí s ním nemusí souhlasit?" To je snad sakra jasný, že je to něčí názor a že někomu se nebude líbit, ne? Jenže naprosto ty lidi chápu, protože téměř vždycky se najde debil, co vám na "nesnáším černou" odpoví: "Ale to přece nezmanemá, že ten, kdo ji má rád, ji nesmí nosit!" jak kdyby snad prohlášení "nesnáším černou" implikovalo, že ji nemá nikdo nosit.

Každopádně – ono někdy nestačí ani to upozornění, že je to pouze váš názor a že si nemyslíte, že lidé, co ho nesdílí, by měli pomřit, a přesto se na vás stejně sesypou. Vezměte si například Módní peklo. Autorka hned na úvod upozorňuje, že stránky obsahují její "kritické, nekorektní a netolerantní názory, podávané jízlivě a bez obalu" a přiznává, že "sem tam si při tom samozřejmě přeléčí nějaký komplex." (Takže dělá to, co skoro všichni. Nějakou formou – Magistra Plochá si blahé paměti léčila komplexy na studentech a někdo se s léčením komplexů dostane až do parlamentu.) A stejně to nestačí a buď v komentářích přímo na Módním pekle, anebo i kdekoliv jinde, kde se Módní peklo zmíní, se najde někdo, kdo učiní velký objev, že autorka má asi nějaký problém, nejlíp přímo existenciální, protože kdyby žádný neměla, tak nemusí kritizovat, jak se lidi oblíkaj, že jo. Asi nemusím dodávat poznámku o potrefených husách.

Ale tak i přes krizi univerzálních hodnot ke kritizování a přes vzik nové univerzální hodnoty, že je "fuj" říkat o něčem, že to je "fuj," když pro někoho to může být "jé" (takže v závěru je vlastně "jé" úplně všechno kromě týrání zvířat a netřídění odpadu, protože to už je fakt "fuj") bych to zkusila, páč jedno nekorektní tématko mám na srdíčku už dlouho.

Mamablogy. Nepředpokládám, že by mě snad minula poznámka o tom, jak změním názor, až nebudu bezdětná, nebo až mi začnou tikat biologický hodiny (i když teď mě to možná fakt mine, protože většinou, když napíšu, co určitě někdo napíše, tak to pak nenapíše, protože asi tuší, že bych se jim smála). Na úvod je samozřejmě nutná obhajoba – není pravda, že nemám ráda děti, i když někdo si to myslí. Mě prostě děti jenom nezajímají, nebo mi přijdou nudné. Doufám, že k případným vlastním dětem budu mít jiný vztah. Ale kvůli tomu, že si nechci chovat cizí mimina a neslintám nad dečkou s medvídkem, ještě nejsem Herodes, i když nikdo soudnej by mi dítě mladší pěti let nesvěřil.
V podstatě si myslím, že je jenom málo blogů, které by se daly přímo zaškatulkovat do kategorie "mama blogů," to bychom pak mohli mít maturitní blogy, zkouškový blogy, svatební blogy, pracovní blogy etc. Většinou to jsou prostě holky, co píšou blog a pak se jim narodí dítě. (Jedno automaticky neznamená druhé:o)). U stoprocentních mamablogů, kde se vyskytují fotky z ultrazvuku a tříminutová videa, na kterých se dítě převaluje z boku na bok a dělá u toho "grrchggchk," asi celkem chápu pohnutky matek vytvářet je, ale už nechápu pohnutky lidí, co je pravidelně čtou. I když dle komentářů si myslím, že cílem je v nich ukázat, že to jejich dítě se stejně naučilo na nočník dřív, nebo uleze víc metrů. Co už ale nepobírám, je zakládání účtů na facebooku kojencům. Proč? Fotky si snad můžou rodiče nahrát k sobě a lidem předpoládám dojde, že ty statuty si tam to děcko nepíše ve volné chvíli při kojení samo. Za deset let sice facebook možná nebude nejpoužívanější sociální síť na světě, ale nová generace si tam třeba bude hledat, co za trapáky tam mělo profil, a spolužáci se mu pak budou smát. A jestli se facebook ještě používat bude a potomek zjistí, že už tam jeden účet s profilovou fotkou, na které sedí na nočníku, má, tak vás pošle do prdele.

Většina blogů ale není mama prvoplánově, ale mama se stanou. Bohužel se pak spousta z nich už nedá číst vůbec, anebo jedině místo antikoncepce – ne kvůli porodům online nebo kvůli kalkulaci, kolik to dítě stojí ještě dřív, než se narodí, ale nutí to k otázce, jestli se mi tohle s mozkem stane taky?! Tohle bude zřejmě ten moment, kdy zasloužilé matky začnou vyťukávat ten komentář o sladké bezdětnosti, ale já prostě nepochopím, jak o sobě ženská může mluvit jako o "mlíkárně" nebo prohlásit, že "vyndala kozu a ucpala jí Fandíkovi pusinku" nebo se pochlubit, jak ji manžel už rok neviděl jinak než ve vytahanejch teplákách a do toho si postěžovat, že se otočil za pěknou ženskou. Já nevím, zanechává se na porodním sále s placentou i sebeúcta? Ono to zní krutě, ale když se sama degraduju na "mlíkárnu Kunín" v luxusním obalu z poblitejch tepláků, tak se pak nemůžu divit, že mě tak lidi začnou i brát.
A důkaz, že za pozitivní těhotenský test nemusíte vyměnit mozek, je třeba Manželka nebo psice. Mé chodící argumenty, že lze po porodu myslet i jinak než prsama.
Ovšem povivší bloggerky, které neztratily čtenáře, kteří už nevydrželi číst, jak je ta kdysi rozumná a vtipná ženská schopná psát jenom o počtu prosraných plín a litrech prokojeného mlíka, si zaslouží úctu nejen z tohoto důvodu – já je totiž obdivuju, že vydrží ty komentáře. Na místě přítelkyně nebo jarmilky bych to s největší pravděpodobností nevydržela a ty komentáře zakázala. Já se totiž nemůžu zbavit dojmu, že byť to všechno jsou asi dobře míněné rady nebo snaha pomoct, tak pod povrchem je u spoustyz nich stejně slyšet to "kvok kvok kvok, já jsem si to vejce stejně snesla a vyseděla nejlíp, koukej, jak se to má dělat!" Když se tam vyskytne větší množství podobných komentářů a do toho třeba jenom jeden exemplář matky, co se tváří, že byla jako první na planetě obdařena dělohou a jako první ji použila, z mé bezdětné a netěhotné perspektivy uvažuju, jestli lze těhotenství, porod i potomka do jeho osmnácti let před okolím utajit. Protože jestli se tohle vyskytuje ve virtuálnu, tak jak strašné potom musí být prožívat to s živými lidmi, když se prostě nemůžete odpojit?!

A na závěr samozřejmě nezbytné: Ale chápu, že to je můj názor a ne každý s ním musí souhlasit:o) 

Žádné komentáře:

Okomentovat