A já trpělivost
Dva roky zpátky jsem si odkroutila zápisy do státní školky. Ze šesti mi tříleté dítě vzala jedna. Sice ta po cestě do práce, ale jak jsem během roku zjišťovala, ta nejhorší možná. Jenže do melounu a do školky nevidíš.
Když Suchej únor 1. září nastoupil, ve školce na mě dýchla atmosféra mojí školky, do které jsem chodila před třiceti lety do Delfínků. Milovala jsem tam:
- Dinosaury, protože ty jsem doma neměla
- Paní učitelku Evu
- Když mě máma vyzvedla až jako poslední, protože jsem pro sebe měla všechny dinosaury a paní učitelku Evu
Nesnášela jsem tam:
- Čaj s mlíkem
- Paní učitelku Alenu
- Spaní po obědě s rukama na peřině
- Zdobení velikonočních vajec
Zaťukala jsem na dveře Sucháčovy třídy a otevřela mi kopie paní učitelky Aleny. Hlavou mi proběhla myšlenka, jestli bych fakt spíš neměla dál radši platit těch devět tisíc za soukromou. Měla. A to přesto, že Alenu doplňovala Hanička, kterou Sucháč zbožňoval. Hanička po prvním roce odešla dělat ředitelku jinam a pravděpodobně tam prosazovat něco v duchu „dá se to dělat líp než před třiceti lety“, což by ve školce B. bylo považováno za zbytečný pokrok.
V průběhu roku jsem zjišťovala, že kromě toho pozitivního, co jsem měla na svojí školce ráda, disponuje Sucháčova školka i vším tím negativním, u čeho jsem doufala, že se to přece za třicet let muselo změnit.
Uniformní výkresy jak přes kopírák na chodbě. Ze všech těch vystavených výrobků dýchá invence nula a nekonečná nuda. Sucháč někdy dřív přišel, že si chce doma něco vyrobit. Z krabice po kočárku jsme udělali ponorku, zvenku natřeli modrou barvou a dolepili tam řasy, ryby a chobotnice. Hrál si s tím určitě tak rok a půl, než se krabice rozpadla. Abychom zakryli díru po nočníku ve dveřích, kterou jsem vytvořila já, když při dlouhém a intenzivním procesu odplenkování, za mnou Sucháč se smíchem přiběhl, aby mi ukázal, jak se vyčůral dva metry od nočníku do krabice, načež já tím nočníkem hodila proti dveřím, vyrobili jsme na Halloween hřbitov s měsícem a netopýrem. Tu pak vystřídala sluneční soustava. „Víš přece, že nesnáším vyrábění,“ odpoví mi teď na jakýkoliv návrh něco vyrobit. Protože to jedou pořád dokola. Podle šablonky. Vzpomněla jsem si na sebe, když jsem třetí rok po sobě měla rozpuštěným voskem dekorovat vyfouknutý vejce, a na svou chuť mrštit s ním proti zdi.
Dřív, když chodil do soukromé školky, jsem i bez fotek věděla, co ve školce dělali, protože o tom vyprávěl, případně to chtěl doma dělat taky. „Co jste dělali ve školce?“ – „Nevim.“ Nevim tam pravděpodobně dělají každý den. Za tu dobu mi jednou sám od sebe řekl, že dělali něco zajímavého – kreslili nohou, s čímž přišla mladá učitelka s trikem AC/DC, co tam přešla ze soukromé školky. Její životnost tipuju tak na rok.
Z webu školky: „Ven chodíme za každého počasí.“ Pokud venku mrholí nebo je po dešti, učitelky pustí dětem pohádku. Přišla jsem na to tak, že se Suchej únor ptal na pučmelouna, což neviděl ani u mě, ani u Chlapce. Jako ne že bych dítěti nikdy nepustila televizi. Ale já se netvářím jako vzdělávací instituce.
„Mohly byste nedávat Sucháče po obědě spát?“ – „Tak to rozhodně ně. Sucháček po obědě spát potřebuje,“ sdělila mi učitelka o mém dítěti, které si jde o víkendu lehnout ve 21:30 a pak je schopné v 5:30 vstát, pravdu. „Doma vám možná nespí, protože tam nemá tolik vjemů jako tady.“ Jo, asi z pískoviště, tam jsme totiž v životě nebyli. „To si když tak musíte domluvit s paní ředitelkou.“ Takže už skoro dva roky si se Sucháčem chodím lehnout o půl desáté, protože nemá cenu, abych pak ještě vstávala, když obvykle usnu dřív než on, a vstáváme v šest, někdy dřív, protože zhruba tak od doby, co si Sucháč odkroutil novorozenecké období, nikdy nenaspal tu magickou tabulkovou hodnotu. „Tak co? Jak budeš zítra vstávat?“ ptává se ho ze srandy děda. „První,“ odpovídá popravdě Suchej únor. Od čtyř let mu stačí při normálním provozu v průměru devět hodin spánku, z nichž si hodinu až hodinu a půl odkroutí ve školce a my pak aspoň doma můžeme do noci hrát Člověče nezlob se. Jednou jsem zkoušela občůrat jeho biorytmy a všechno udělala o hodinu dřív – večeře, koupání, večerníček, pohádka… A pak se hodinu mlátil v posteli. Jeden z otců, co chce asi o půl desáté večer dělat něco jiného než hrát Člověče, nezlob se (i když nevim, mají doma dvojčata, tak to, co by chtěl dělat, je nejspíš jít si lehnout už v osm) si bitvu o odpolední ležení skutečně s odkazem na rámcový vzdělávací program vydupal. Učitelky mu řekly, ať si v tom případě donese pro syna pracovní listy.
Na dveřích školky mají nálepku projektu „Čtecí dědeček“. Asi ji zapomněli odlepit, když poslední dědeček umřel. Projekt „Se sokolem do života“ znamená, že jednou ročně mají sportovní den, na kterém obdrží medaily se sokolem. Doteď nevím, co je projekt Mrkvička. Nicméně účast na projektu zjevně neznamená, že se to musí někde projevit. Školka se totiž účastnila i projektu „Digitalizujeme školu“, komunikace přitom probíhá formou nástěnky, přestože všude uvádíme e-mail na rodiče. V barevné změti dětských výkresů mezi jídelníčkem, letáčkem lákajícím na příměstský tábor a informací o výskytu neštovic nebo svrabu (každé psané jiným fontem) máte najít upozornění, že do dubna máte nahlásit prázdninovou docházku dětí, kterou si potom učitelka načárkuje den po dni na papírovou plachtu, ideálně je to ráno, protože do odpoledne by to nepočkalo, a dělá to paní učitelka Alenka, u které je potřeba za sebou co nejdřív zavřít dveře, než Sucháčovi doteče, kolik času zbývá, než tam dojde paní učitelka Hanička a bude vysvobozen, takže se slovy „Ale tak to stačí“ ze mě po pěti minutách čárkování mezi dveřmi sundává řvoucí dítě. Mimochodem prázdninová docházka se platí individuálně, obědy najednou nejdou zaplatit inkasem a školka převodem, ale jen v hotovosti s dodatkem: „Prosíme přesně.“ Informace o tom, že si na něco máte zabookovat odpoledne nebo si v práci neplánovat schůzky, protože bude den pro maminky nebo třídní schůzky, se dozvídáte tak týden dopředu.
Suchej únor je tam druhým rokem a já už teď můžu vyjmenovat program na rok třetí a čtvrtý včetně výkresů, které budou kreslit, a toho, co budeme vyrábět na velikonočních a vánočních dílničkách.
Program je samozřejmě z větší části o učitelkách. Které jsou tady sázka do loterie. První rok půl napůl, Alena a Hanička. S paní učitelkou Alenou mám několik zážitků:
Historka č. 1 Kytka pro maminku
„Mami, paní učitelka Alena mi vyhodila kytičku, co jsem ti venku utrhnul, i když paní učitelka Hanička mi řekla, že můžu.“
Kdyby existovalo pravidlo, že děcka nemají z venku tahat bordel, protože to rodiče nechávají ve skříňkách hnít, je to legitimní. Akorát žádný takový pravidlo není a kytku nebo klacík jsem si z šatny odnášela xkrát předtím. „Vím o tom,“ řekla mi paní učitelka Hanička na můj dotaz, „už se to nebude opakovat. Byla to chyba v komunikaci mezi mnou a paní učitelkou Alenou.“ Paní učitelka Alenka ale přišla s lepším vysvětlením: Sucháč nesl kytku, ale cestou dovnitř upadl na jiného chlapečka, kytku upustil a už ji nechtěl zvednout. Trochu mě uráží, že si nedá práci vymyslet aspoň něco, čemu bych se nemusela smát.
Historka č. 2 Kraťasy
„Sucháč tady nemá kraťasy, ven musel v dlouhých teplákách,“ upozornila mě jednou v pátek paní učitelka Alenka. Zpytovala jsem svědomí, že je venku přes třicet a chudák moje dítě se paří v dlouhých kalhotech. Jako moment ale. Ve čtvrtek jsem ho vyzvedával ze zahrady. V kraťasech. Ve středu byli na procházce v parku a na fotkách má… kraťasy. Takže kde přesně prosím ty kraťasy nemá?
Historka č. 3 Mokré boty
Září. Během dopoledne se teploty šplhají ke třicítce. A já kupuju boty s goretexem. „Tohle není vhodná obuv na ven, má pak mokré ponožky.“ Ve třiceti nejsou vhodná obuv na ven sandále. Ani plátěnky. Protože si na zahradě nejsou schopní posekat trávu. Nebo dát dětem holinky.
S dalšími historkami s paní učitelkou Alenkou disponuje Chlapec. Od pololetí jsem do školky chodila se staženým žaludkem v nejistotě, jestli Alenku stihnu u lhaní přistihnout hned anebo až ex-post.
„Tuhle tlustou paní učitelku nemám rád,“ sdělil mi jednou Sucháč, když jsem ho vyzvedávala ze sloučené třídy. V tu dobu jsem ještě nevěděla, že je to Brigita, kterou dostane následující rok (navíc jsem si myslela, že to je uklízečka), takže jsem ho poučila, že jí nemusí mít rád, ale že o lidech neříkáme, že jsou tlustí, protože kdyby to slyšeli, mohlo by je to mrzet. Dneska bych nejradši šla paní učitelce Brigitě říct, že je tlustá a nemám ji ráda, bohužel už mi nejsou čtyři a vím, že ji nemusím mít ráda, ale neříkáme lidem, že jsou tlustí, protože by je to mohlo mrzet a já bych byla za krávu.
Kdybych věděla, že jsou takové všechny státní školky, vrátím ho zpátky do soukromé, protože teď už by to nebyla taková finanční zátěž. Jenže všechny stejné nejsou, jde to i jinak. Vlastně to jde jinak skoro ve všech školkách, kde mají děti moji kamarádi. Bez nuceného ležení po obědě, kreslení uniformních výkresů a vyrábění papírových věnců do zblbnutí. Kde mají program nad rámec ranní rozcvičky a vyhození dětí na písek. Kdy, když venku prší, jdou skákat do kaluží nebo hledat šneky, protože proto přece na dveřích máme napsáno, že děti mají být vybaveny holinkami a pláštěnkou. Tady v září přinesu pláštěnku a v červnu ji nepoužitou odnáším.
Takže minulý květen jsem chtěla jít k zápisům. U Chlapce se to sice nesetkalo s kategorickým ne, ale ptal se, jestli Sucháčovi pokaždé budeme měnit školku nebo školu, když se mi tam nebude něco líbit. Teď po roce bych se asi ptala, proč vlastně ne. Dalším argumentem byl Robinek. Můj Robinek, jak říká Suchej únor. Já si sice svoje kamarády ze školky nepamatuju, spíš si myslím, že jsem tak do třetí třídy ani žádný kamarády neměla, ale Socka tvrdí, že rozhodně moje kamarádka byla. K zápisům jsem nešla.
Litovala jsem toho už o měsíc později, když se po roce a půl bez plínek na noc začal jednou až dvakrát do týdne v noci Sucháč počurávat. U mě i u Chlapce. Vždycky v týdnu, nikdy ne o víkendu nebo o prázdninách. Nemuselo to souviset se školkou. Ale semínko výčitek a pochybností už vesele klíčilo. Tím spíš, když jsem potom dítě, jemuž běžně závidím retenci močového měchýře, dvakrát vyzvedávala počůrané. Ne zabraného do hry, ale jak sedí na židli v pochcaných teplákách.
Semínko vykvetlo v sekvoji na Mikuláše, kdy jsem už měla chuť exnout za trest litr čaje s mlíkem a zajíst to hrachovou kaší s párkem.
Na Mikuláše jsem se ještě v práci podívala na fotky na webu školky, jak si užili akci, ke které jsem ráno Sucháčovi v šatně řekla, že to bude určitě super. Stáhnul se mi žaludek. Jsou na nich děti, z nichž se ani jedno neusmívá. I hodné holčičky s balíčkem v ruce mají při nejmenším zaražené výrazy. Několik dětí na fotkách brečí. U nikoho nevidím ani náznak radosti. Moje dítě a několik dalších chlapečků je na fotkách s uhlím v ruce. Na jedné z nich se dívá na černou ruku umazanou od uhlí a v obličeji má něco mezi údivem a strachem.
„Mami, já nechci do pekla,“ je první, co mi řekne v šatně. „Proč bys měl jít do pekla? Čerti nikoho do pekla neodnesou.“ – „Ale ten čert už v pytli jedno dítě měl! Čouhala mu z něj noha!“
„Doma ti pak něco řeknu, jo?“ Čerti neexistují. Mikuláš neexistuje. Anděl má hodně špatnou a levnou paruku z plastu. A v tom pytli byla panenka. A klidně to paní učitelkám zopakuj.
„Hele, Sucháči, tys nedostal od Mikuláše balíček?“ – „Ne.“ Ve skříňce měl v papírovém kapesníku kousek uhlí. „No, neva. Budeme mít teď doma kousek druhohor. Tenhle kus uhlí pravděpodobně pamatuje ještě dinosaury. Jdem na makronku?“
Následně jsem si udělala průzkum mezi rodinou a kamarády, jestli jsem hysterická a hyperprotektivní matka nebo jestli se v té školce náhodou někdo neposral v kině. Kupodivu byla odpověď ve sto procentech za bé, včetně jedné učitelky v MŠ a dvou učitelek na prvním stupni základky, které by rovnou podávaly podnět na školní inspekci. Kupodivu i Chlapec změnil narativ, že Sucháčovi umetám cestičku.
Druhý den jsem napsala mail ředitelce. Zahrnoval i dotaz na to, jestli je podle ní tohle provedení Mikuláše pro čtyřleté děti vhodné. Volala mi o několik hodin později s vysvětlením, že všechno prověřila s paní učitelkou Brigitou a že balíček dostaly určitě všechny děti, daly si je do skříňky a Sucháčovi ho musel někdo ukrást. A ano, brečící děti jsou normální, protože „každý to bere trochu jinak a někdo se bojí víc a někdo míň.“ Za jaký kázeňský přestupek byl Sucháč potrestán obdarováním uhlím před nastoupenou třídou, si mám zjistit u paní učitelek, které mi za Sucháčovu docházku nedaly žádnou zpětnou vazbu na jeho chování a na přímou otázku „Je všechno v pořádku?“ vždycky odpověděly, že ano.
„No tak zlobení,“ pokrčila rameny paní učitelka Brigita, „někdy se vzteká a pomalu se oblíká.“ Peklo musí být plný dětí oblečených v teplákách tkaničkama dozadu a bez spodního prádla házejících po čertech vztekle dinosaury. Podobné peklo je pro paní učitelku Brigitu počítající vteřiny do důchodu pravděpodobně její práce.
I teď, když scrolluju fotkami dolů, přestože mozek mi říká „Nedělej to, Brigita tě vidí“, a dostanu se až k fotkám z Mikuláše a vidím, jak na jedné Sucháč nadšeně vyrábí čertovský řetěz a o pár fotek dál žmoulá v ruce kus uhlí, to nejpřívětivější, co se mi dere na jazyk, je „vy kundy zajebaný“.
Od Mikuláše můj odpor ke školce rostl tak, že někdy v únoru dosáhl stupně, kdy už nemůžou prakticky udělat nic správně. Myslím, že paní učitelka Brigita je na tom, co se týče vztahu ke mně, stejně. Když jsem si k ní měla během velikonočních dílniček, kde jsme si vyráběli v pořadí již čtvrtý věnec (doma máme už jeden velikonoční a dva vánoční) dojít pro lepidlo, bylo to pro mě komfortní asi jako sedět na poradě a přiznávat, že na ni nemám nic připraveného a přitom vytáhnout nůžky, papírový talíř a třpytky a zeptat se, jestli si místo toho radši nevyrobíme věnec. Jenže mně je skoro čtyřicet a strávila jsem s Brigitou hodinu. Těm dětem jsou čtyři a jsou s ní osm hodin.
Je to o lidech, ale já taky věřím na procesy. Že tam, kde je prostor pro chybu lidského faktoru, hodně toho může zachránit dobře nastavený proces. Ve školce, kde je pro učitelky a ředitelku ok děsit děti peklem, ty procesy dobře nastavené nejsou.
O nové školce jsem Sucháčovi řekla. „Tak jo. Ale co Robinek?“ Rozvedená maminka plánovala dát Robinka do školky W. blíž místa, kde bydlí. Kam to máme dvě zastávky tramvají a byla to jedna ze tří mých preferovaných školek. Jenže pak dostala výpověď z bytu a odstěhovala se k příteli. „A asi by se to nelíbilo bývalýmu. Jeho rodiče bydlí hned tady.“ Alternativa byla moje preferovaná varianta číslo 1, školka Ž., o zastávku dál, než je stávající školka. No nic. Pozdě mi došlo, že jsem vsadila na špatnou kartu a měla jsem na to jít přes tatínka a „zlou tchyni“, protože mamince šlo o vlastní pohodlí, ne o kvalitu školky nebo o to, aby kluci zůstali spolu.
Je to jedna z těch Sofiiných voleb, které doufám, že mi Sucháč jednou nevyčte. Představuju si sebe, jak mě někdo jako introverta vyrve z kolektivu a předhodí jinému. Ale taky si představuju, jaká verze Alenky nebo Brigity číhá v dalších dvou ročnících, nehledě na to, že příští rok by ho měla mít přímo ředitelka, a jak jeden den dovolené, pokud Sucháčovi někde neseženu spálu, padne na Mikuláše, aby mi dítě neodnesl čert za zapnutí bundy až na třetí pokus.
Masochisticky projíždím fotky školky, kam jsem dnes šla k zápisu (na který jsem se mohla elektronicky zapsat na konkrétní čas), a stávající školky ve stylu „najdi pět rozdílů“. Mikuláš, při kterém nikdo nebrečí, a moje dítě s uhlím v ruce. Téma naše planeta země, zvířata severního a jižního pólu, voda kolem nás, lidská kostra… A moje dítě o rok víc, než muselo, vyrábělo velikonoční kuřata a koukalo na Včelí medvídky.
Držím palce, to dáte! Jako introš mám podobný vnitřní pnutí při představě přesazování našich (taktéž intro) dětí do nových kolektivů, ale z vlastních zkušeností ti můžu potvrdit, že je to u dětí fakt dramaticky jiný než měnit práci u nás. Jsou daleko víc flexibilní, v přítomným okamžiku a nekazí si náladu zbytečným srovnáváním. Bude to lepší a v každý školce čeká nějakej novej kámoš nebo kámoška.
OdpovědětVymazatProšla jsem podobnou rozhodovací paralýzou, jen v Praze stála tenkrát ta soukro školka 15k a státní za 900 měsíčně byla prostě silnější páka. Spalo se po obědě a nechyběla ani učitelka Alenka, stejnej prototyp, dokonce se stejným výrobním jménem! Situaci zachraňovala hodná kolegyně Andrejka. Na Žmurovi to nezanechalo zdá se žádný škody, protože jí jednoduše ignoroval a Čičman dodnes vzpomíná, jak kvůli ní brečela. Zpátky už to nevrátím, ale měla jsem to změnit-když si vzpomenu, jak mě to tenkrát sralo.
Jo, nějak podobně jsem si to nakonec zdůvodnila - že v tomhle věku je to něco jinýho než to udělat o pět/deset/třicet let později. Na stejnou základku stejně chodit nebudou, takže bych jim koupila rok až dva spolu za cenu nějakého dalšího pedagogického pokladu v dalších třídách a mojí každodenní zpruzelosti z instituce. Plus vkládám naděje do toho, že prázdniny bez Robinka snad trochu otupí paměť.
VymazatJinak si nemyslím, že to na něm páchá doživotní škody nebo že měl z Mikukáše trauma, dneska se zas trauma dělá ze všeho. Jen mě frustruje, že když cca v 90 % školek to jde všechno dělat líp, tak se svým děckem jsem se trefila do těch 10 %.
Měla jsem stejné dilema, taky v Praze, taky vyhrály prachy, taky lituju, viz dole :) Jsem ale ráda, že v týhle neschopnosti změnit něco, co mě sere, hlavně protože se to prostě nedělá, nejsem sama (doufám, že tě to neurazí). A doufám, že příště už to budu(-eme) mít víc pod kontrolou. :)
VymazatAd paní učitelka Alenka: Dala jsem se na hřišti u školky do řeči s rodiči chlapečka, co je teď v Alenčině třídě. Je to průbojnější kousek než můj, takže jednoho dne vzal maminku za ruku, dovedl ji k Alence a pravil: "To je ta zlá paní učitelka." Prý od té doby Alena sere trochu míň, snad nepukne.
VymazatZeno, ja si nemůžu stěžovat: mame bozi státní školku u lesa, učitelky naprosto báječný, jedna maminkovska, druhá víc pro ty větší hadata.. jen teda škála rodičů jre podstatně poházíš. Třeba o kusy který neznají kartáček na zuby. Nebo deodorant. I z satnicky můžeš mít plynovou komoru.
OdpovědětVymazatNeřekla bych ani popel, kdyby jsme neměli zkušenost ze soukromých jeslí. Anglictinka, neustálé výlety, cele léto otevřeno, provozní doba nevyžadující aby rodič byl bud sprinter nebo řidič F1.
Ale jak praví klasik: 6000 vs 1600 jsou sakra rychlý počty. Navíc v soukromém na celý školní rok dopředu.
Bohuzel moje rychlý počty nezohlednily faktor Kudrlinka, která ač společenská a extrovert a malej grázlík, tak tuhle změnu odnesla ročním pocuravanim.
Přeju šťastnou volbu!
IK
Ty jo, tak aspoň, co se týče rodičů, sedí mi ti ve státní víc než v soukromé. V soukromé byl ten poměr dětí, které tam byly proto, že jejich mámy šly do práce, a poměr dětí, které tam byly "jen tak" cca 30:70. Jako jak jsem pro postupnou adaptaci od útlejšího věku spíš než pro od čtyř let poprvé a rovnou na full time, tak když mi dvouletý dítě z pláče zvrací, protože nechce do jeslí a tatínek mu říká, že jestli bude pokračovat, zabaví mu odrážedlo a já vím, že jeho máma je doma s miminem, tak tomu úplně nefandím. Tady jsou rodiče většinově příjemně normální a nikdo z nich nesmrdí.
VymazatPs: letos se ve školce loučíme, koupím karton vína a doufám ze se tam budeme moct vracet aspoň na pohrani a na pokec, protože za těch 9 let vznikly moc hezky vztahy. Diky za to!
OdpovědětVymazatŽeno, jsi jedna z těch matek, ze kterých mám trauma. Kde při single rodičovství a práci bereš kapacitu ještě hledat školku? Pevně vám držím palce, to podobné veselosti s učitelkami, z nichž ta nejlepší nebyla nic moc, chodilo moje dítě tři roky. Už vždycky si budu vyčítat, že jsem v druhém roce nezkusila místní lesní, přestože bychom si mohli dovolit jen tři dny v týdnu a tím "dovolit" myslím "kolik by mi nebylo blbý, aby platili tcháni, protože my bychom pak měli horko těžko na jídlo. Největší wtf moment asi byl, když jeli v druhém roce (ale všechny děti, tj. od 3 let) na výlet do Pekla. Moje dítě týden předem plakalo, že tam nechce, ale až v den odjezdu jsem z ní dostala, že paní učitelka žertovala, že se uvidí, kolik dětí se z výletu vrátí a koho si tam v Pekle čerti nechají. Vyrábění jako přes kopírák bych jim i odpustila, kdyby tam aspoň byla nějaká témata, učení. Ve školce mojí kamarádky si děti od prvního roku modelují písmena z modelíny. U nás byla vrcholem roku návštěva včelařky 1x na jaře. Na můj podnět, že ve vedlejší vesnici je dřevařská dílna, která nabízí i workshopy pro školky a školy, mi ředitelka sdělila, že děkuje a podívá se na to. Za další dva roky se na to nedostalo. Jsem ráda, že v současné instituci (neměcké) škola organizuje spoustu aktivit pro děti a občas i rodiče, a přestože o nějakém vzdělávání nemůže moc být řeč, aspoň tam to dítě zjistilo, že ne všechny učitelky jsou krávy.
OdpovědětVymazatTakže fandím tvojí iniciativě, držím palce na přihlášky!
Ještě dodám, že když jsme po 3 letech měli platit 900,- (každý) za malou fotoknížku pro nás a kytku a sladkosti pro paní učitelky, dost jsem doma nadávala. Opravdu jsem měla pocit, že by měly spíš paní učitelky dávat něco nám. Třeba lahev šampusu na oslavu, že už je nikdy neuvidíme. Podle mě nebyla náhoda, že z prvních dvou let byla dcerka nemocná 60% doby a poslední rok už jen 30%. Jenže další školky v okruhu 30 minut byly plné a nějak nám přišlo, že dál to s dalším mimčem není reálné. Tak ať je váš poslední rok lepší!
VymazatHele, normálně - v pracovní době :D Dělám si srandu, ale odpověděla sis sama - beru na to kapacitu, protože mám jenom jeden kousek, naštěstí zdravej kousek, jehož otec si vydupal střídavku, což jsem pochopila tak, že střídavka není jenom půlka zábavy, ale i půlka povinností, takže pak tý kapacity máš fakt dostatek.
VymazatTo je, jak kdybys popisovala naši školku. První rok se vybíralo 200,- na nadstandardní aktivity. Letos už to bylo 700,- na "kulturní akce", zatím jim tam od září jednou přišla paní zahrát na bubny a pak měli nějakou interkativní adventní pohádku, ke které mi Sucháč řekl, že nepochopil, co to mělo být.
Těch 900,- jako vybírala školka na dárek pro učitelky? Tady se na konci roku nosí dárky individuálně, tak už vymýšlím, jak Brigitě propašovat tašku s uhlím.
Jinak dneska jsem byla u zápisu č. 2. Ředitelka se mě ptala, co se mi nelíbí ve stávající školce, že tam třeba dělají to samé. Tak jsem mnohem méně emotivně popsala historku s Mikulášem. Robrečela jsem přísedící učitelku. Prostě by na peďák asi neměli pouštět lidi bez elementární empatie, co straší děti peklem/Peklem a nějaký spaní po obědě nebo šablonovitý výkresy už pak člověk přežije líp.
Jak tašku s uhlím? Normálně jí vrať to, co ona dala Sucháčovi, ne? Přece na tom nebudeš bita... :-D
VymazatNeblbni - klacky, kameny a uhlí má Sucháč spočítaný:D
VymazatAha... Já měl vzhledem k souvislostem článku dojem, že Sucháč to uhlí za svý tak úplně nepřijal. :-)
VymazatDobře no, tak pak zvaž třeba crowdfundingovou kampaň. Slogan "Briketa pro Brigitu" by bylo škoda nechat ležet :-D
"Učitelky mu řekly, ať si v tom případě donese pro syna pracovní listy."
OdpovědětVymazatČtu: "My máme po obědě hodinku a půl na kafíčko a klábosení s kámoškama a váš harant nám jí kazit nebude!"
A teda Inženýrovi jsem se párkrát musel cestou z práce stavit pro čistý suchý tepláčky, protože si je ve školce prohnojil, ale to jednak ho v tom ty učitelky nenechaly celý odpoledne dřepět a krom toho on je právě ten týpeček, co je schopnej se do něčeho zažrat tak, že neví o světě... To mu ostatně vydrželo dodnes, že na záchod chodí na poslední chvíli, kdy už na něm vidíš, jak kvůli plnýmu měchýři zatíná nohy v pěst.
My teda asi vůbec měli na školku mimořádnou kliku. Měli jsme to k ní přes ulici a učitelky tam byly jednim slovem skvělý. Ani o tý nejprotivnější se nedalo říct, že by byla zlá nebo blbá... Prostě jen záleželo na tom, jak se zrovna vyhajala. Program býval docela bohatý, což krom invence jednotlivých učitelek lze přičíst i tomu, že tam těch učitelek bylo docela dost... V každym případě nám domu chodily spokojený a já poměrně často při vyzvedávání musel svolit k nějaký "ještě chvíli", protože se jim domu nechtělo. A tak jsem se vždycky na nějakých 15 - 20 minut složil na tu nízkou lavičku v šatně a četl si.
A děcka si je pamatujou a když je někde potkáme, i pubertální Komteska, běžně schovaná za fasádou totálního nezájmu, vesele běží vyklopit, jak dostala jedničku z fyziky... A docela zřetelně si vzpomínám, jak jsem pro ni byl ve školce poprvé a ona mě učitelkám div nezapřela... :-D
Chápu, že učitelky mají nějakou přímou a nepřímou pedagogickou činnost a že je asi složitý vykrýt personálem provoz školky 6:15 - 16:45. Proto taky asi někdy dítě vyzvedávám v 15:30 a je tam jedna učitelka plus uklízečka. Ale předpokládám, že stejný problém řeší i jiné školky a nějak to jde bez povinného ležení. Jinak taky dochází k paradoxním situacím, kdy kamarádka má syna o třídu níž a ten je naopak zvyklý po obědě spát i dvě hodiny - ve školce nenaspí ani čtyřicet minut, protože ho ruší děti, co dělají na lehátku blbosti, a už tak kolem středy je ko a usíná jí doma o půl sedmý.
VymazatNemyslím, že ho tam nechaly sedět celý odpoledne v počůraných kalhotách, spíš mi vrtá hlavou, jak k tomu došlo, protože po tý intenzivní odplenkovací fázi celkem spolehlivě jede už dlouho bez nehody a na záchod si dojde. Takže nevím, jestli třeba nereagoval na příkaz ve stylu "tady budeš sedět a ani se nehneš", protože příkazy ty on bere doslova, i kdyby si měl protrhnout bok.
Zprávy mám možnost si přečíst, když si blbě spočítám, kdo vyzvedává Robinka - jestli babička o půl čtvrtý nebo máma ve čtvrt na pět. Když to netrefím a jsem tam moc brzo, tak zas vycouvu do šatny, protože jeho nafouklá huba mi za to nestojí.
Spaní si u nás nevynucovaly. Po obědě byl asi hodinu nějakej klidovej režim, ty postýlky tam byly, takže kdo chtěl, natáhnout se mohl, kdo ne, mohl si v jídelně kreslit. Vcelku přirozeně tim ty učitelky zamezily právě těm situacím, kdy by nespavci rušili děcka, který by si toho šlofíčka naopak rády hodily...
VymazatPříkaz mi přijde bejt vcelku pravděpodobná možnost, Inženýra si v takový situaci dovedu představit taky. On zas ne, že by příkazy bral až tak doslova, ale občas míval potíž srovnat si ty priority do nějakýho smysluplnýho žebříčku. Takový to, že když mu řeknu, aby si po příchodu ze školy nejdřív udělal úkoly, myslim tim, že hotovou doplňovačku v pracáku na ČJ chci vidět dřív, než mladého pána u Robloxu. Ne, že si nesmi dojít na záchod... :-)
Tak nějak by to asi mělo vypadat, pokud školka nezamrzla v devadesátkách, při čemž v tý naší chybí snad jen ten čaj s mlíkem. Docela mě konsternovalo, když jsem Sucháče jednou vyzvedávala po o ze sloučený třídy a do pyžama se tam převlíkali předškoláci. Děti, po kterých se za pár měsíců bude chtít, aby dávali dopoledne školu a odpoledne družinu. Bez šlofíka.
VymazatNo jasně no. To nucený spaní po obědě v dítěti pěstuje návyky, který od šesti let do smrti nebude mít jak využít...
VymazatTo je hrůza... už úplně chápu tu proměnu, co se prý stala se synovcem poté, co změnil školku. Přijde mi, že někdy v rámci toho všeho nadávání na školství a na to, co se kde nesmyslného učí, zapomínáme, že tohle je taky školství. A že dovede být obludný i takhle. Au.
OdpovědětVymazatMě děsí historka spolužačky, která na posledních pár měsíců měnila školku kvůli šikaně. Šikaně ve ŠKOLCE.
VymazatMoje dítě tady vyloženě neodkvétá, každopáně ani nevzkvétá. Hrozný na tom je, že ty děti prostě nedokáží říct, co je špatně, a nám to někdy tak zatraceně dlouho trvá to pochopit.