sobota 17. června 2006

Kdo neumí, učí?

Jste debil, pane profesore!

Já vážně proti učitelům nic nemám. Moje matka je učitelka (dobře, tady by se o tom dalo polemizovat), můj otec býval učitel (dokonce na zvláštní škole), můj dědeček byl učitel, moje babička byla učitelka, můj prastrýc byl učitel, tudíž vím, že oni za to nemohou, protože učitel očividně není dobrovolně zvolené povolání, nýbrž dědičná nemoc. Doufám, že prolomím genetické prokletí. Ale kdyby se mi to přece jenom nepovedlo, tak už vím co budu dělat – učit zeměpis. To totiž opravdu může každej debil.
Příklad profesora Fidmana budiž jasným důkazem.

Fidman dorazil na náš ústav počátkem minulého školního roku jakožto zeměpisář a biologikář. Jeho první věta byla (pronesena hlubokým hrdelním hlasem s mimozemským přízvukem: "Jmenuji se Fidman Obecný a přijel jsem k vám..." *smích* "... co je?... z Prahy."
Smích nás přešel. Díky tříhodinové dotaci si Fidman mohl dovolit promítat nám obrázky probíraných států, což bylo zpestření zajímavé, minimálně v tom, že když už jsme si potřetí pouštěli Francii, mohli jsme se bez výčitek svědomí prospat. Jenže během druháku jsme s Fidmanem nestihli probrat Rusko a Českou republiku. Absenci České republiky odůvodnil tím, že tu jsme přece na základce probírali několikrát. A Rusko se prý ve třeťáku probere s Asií. Je červen a my jsme v Japonsku, na Rusko už se evidentně nedostane.

Nestíhavost by se dala omluvit. Ale taky dohonit – třeba za použití tužky, papíru a abecedy, které by Fidmanovi pomohly zapsat si, co v které septimě odučil.

"Probrali jsme už Koreu?"
"Ne."
"Tak si napište Čína."

A Korea už z osnov jaksi vypadla, či co. Jedna z otázek v testu zněla Nejvyšší hora severní Koreje.

Zkoušení:
"Brali jsme už Vietnam, Indonésii a Filipíny?"
"Ne."
"Hm, tak mi řekni hlavní město Indonésie."


Nepřekonatelným problémem je u Fidmana jeho výklad – z toho prostě poznámky dělat nejdou. Od obyvatelstva přeskočí na nejvyšší horu, z nejvyšší hory skočí do hlavního města a z hlavního města k oficiálnímu jazyku. Znám jedinou spolužačku, která má z Fidmanových hodin všechny zápisky. Já jsem svůj sešit zeměpisu definitivně degradovala na "sešit pro všechno" po tom, co jsem si nadepsala Bangladéš a Fidman začal mluvit o Turecku.
Teď jenom čekám, až se zeptá, proč si nezapisuju, a proč si při jeho hodinách čtu, abych mu mohla odpovědět, že na stránky, ze kterých si tiskne podklady, podle kterých pak vykládá, ale my ty stránky nesmíme použít jako zdroj informací pro referáty, si umím kliknout taky a těch pět minut na vytištění hodinové látky klidně obětuju.

Coby těžkou nezeměpisářku a budoucí nematurantku ze zeměpisu mě jeho neschopnost neštve (jiný názor samozřejmě mají maturanti, kteří to, co Fidman zanedbal, těžce dohánějí na semináři profesora Sliny, ovšem profesor Slina jakožto také dějepisář a kvalitní učitel nestíhá, a tak po něm seminář příští rok přebírá Fidman). Štvát mě asi začne za rok, až zjistím, že zeměpis potřebuju k přijímačkám. Jakože to asi určitě zjistím.
Co mi ale protáčí bulvy je, když do zeměpisu začne tahat obory, o kterých ví ještě větší hovno než o předmětu, který učí. Pár set let sem, pár set let tam, proč Tudorovce nestrčit do osmnáctého století a čínské dynastie do Indie.
Celkově by se jeho výklad, jakmile se dostane do vod, které nemá na papíře, dal shrnout jedinou nezapomenutelnou hláškou:
"Samostatný Kazachstán vznik v roce... 1900 a ňáký drobný... 50... ne, 70." (pozn. Strych. pan.: 1991).

Ale fakt, jsem ve své podstatě strašně hodná holka, takže bych překousla i tohle, ale pohár trpělivosti přetekl, když měl Fidman tu drzost reagovat na stížnost, že toho po nás chce moc (pravda, neoprávěnou stížnost – trojku ze zeměpisu  – z těch tří známek – mám jenom proto, že jsem příliš dlouho věřila, že z poznámek z hodiny se dá naučit i Asie. Holt to fungovalo jenom u Evropy.) slovy, že jsme humanitní třída, a tudíž na nás má vyšší nároky. Jakožto humanitní třída máme snad právo na kvalitního vyučujícího humanitních předmětů. Vytisknout si pár stránek z internetu a pojmy z nich pak ukázat na mapě bych dokázala taky. A to ještě bez rádoby duchaplných připomínek.

Kdyby Fidmana strčili do přírodopisné třídy, kde je vesměs všem jedno, kde leží Surinam, ještě by se to dalo chápat jako akt milosrdenství ze strany vedení vůči někomu, kdo je tak neschopný, že prostě nic jiného dělat nemůže. Ale že Fidman přidělává práci humáčům a ještě si přitom hraje na toho-co-sežral-všechnu-moudrost-světa je obzvlášť ve světle tří žárovek jaksi nepochopitelná:
žárovka první: profesoři budou přijímáni na dobu určitou, po uplynutí tří let se znovu zúčastní konkursního řízení

žárovka druhá: pro ohodnocení kvality práce profesorského sboru bude na škole zavedeno atestační řízení, podle jehož výsledku bude profesorům stanovována výše osobního ohodnocení

(čerpáno ze stránek školy)

žárovka třetí: zeměpisářka a tělocvikářka Režná, které se v prváku skoro podařilo vysvětlit mi, co jsou to vrstevnice, a kromě toho, že nás na tělocviku oslovuje "cvičenky" a má příšerný ječák, taky narozdíl od Fidmana ví, co učí, u nás obsluhuje kopírku.


16 komentářů:

  1. Porcelain Doll17. 6. 2006 21:19:00



    Já vím, já vím, ale fakt se ti snažím na ten email odpovědět - už asi dva týdny se takhle strašně snažím... ;)

    OdpovědětVymazat
  2. No...

    Fidman vypadá, že by mohl být docela kus... Vola nejspíš.
    Na střední jsme taky měli profesora, z jehož výkladu jsme si poznámky skládali jako puzzle. Ale ten věděl, o čem mluví a ty jeho odskoky od tématu měly spíš formu nějakých historek ze života anebo vtipů - to když jsme psali písemku.

    OdpovědětVymazat


  3. To mi připomíná naši Zorku, kterou jsme neměli ovšem na zeměpis, ale na biologii. Zeměpis učívala taky a to musela být prča. Ve třídě jsme se ale asoň dozvěděli, že ten adrenalin je skvělá věc, a že ty koncetráky byly vlastně super, protože ti lidé tam byli hrozně zdraví. Ehm.

    No...na zeměpis jsme měli paní Poučkovou, která všechnu zeměpisnou látku zvládala až moc dobře...a slepé mapy známkovala tak, že co nezakreslené, bo špatně zakreslené, místo, to stupeň dolů. Tj. 20 z 25 = 5. Ale přinutilo mě to naučit se 90 největších měst České republiky, které jsem před dvěma lety dokázal všechna spolehlivě na slepé mapě najít.

    A dneska si ještě aspoň pamatuju, kde leží Praha, Brno...a třeba i Hradec Králové. ;)

    OdpovědětVymazat


  4. Galahad: Tvuj byvaly profesor ze stredni mi silne pripomina naseho soucasneho dejepisare. To je historka sem, historka tam... a vyklad se jaksi vytrac�.

    OdpovědětVymazat
  5. lady,

    taky vám vypráví, jak za svých vysokoškolských studií tahal na kolej ožralýho metrákovýho spolužáka?

    OdpovědětVymazat
  6. cvičenky

    :))))))))))))))))))))))))

    OdpovědětVymazat


  7. :-) Hele, na příjmačky si sežeň nějakou tlustou chytrou bichli, poněvadž poznámky ze střední by ti nestačily ani od Emila Holuba ;) A vůbec, představa, že tě střední škola má připravit na vejšku, to je tak absurdní, až je to úchylné ;););)

    OdpovědětVymazat
  8. Mno

    já nevím jak ostatní, ale mě gympl připravil na přijímačky i na vysokou výborně... :) Na přijímačky jsem se vůbec neučila a dopadla jsem velmi slušně. ;) Takže tak. :P

    OdpovědětVymazat
  9. Porcelain Doll19. 6. 2006 19:40:00



    galahad: Přesně takovýho jsme měli na základce fyzikáře. A byl to jeden ze dvou profesorů, od kterých jsem kdy fyziku chápala. A ty historky nepostrádaly vtip ani napopáté.

    Nicméně Fidman není vtipnej ani trochu, a když už, tak omylem :)

    Ben: Tak ze slepých map jsem mívala čtyrky už v páté třídě :) A dodnes mi nikdo neosvětlil, k čemu je to vlastně dobrý...

    r1: A že má kolem krku píšťalku a trvá na nástupech, jsem ti říkala? ;)

    Laura: No, co vím od bývalých studentů, tak u nás na přijímačky celkem slušně připravily semináře - jenže zase záleží, koho na ně chytneš. Profesor Slina je sice náročnej až magor, ale informace z jeho hodin se nezapomínají (pokud teda jó hodně nechceš), ale seminář s Fidmanem je k pláči.

    Zúzi: Jak už jsem psala Lauře, tak aspoň u nás to strašně záleží na tom, kdo tě učí. když budu mluvit za humanitní předměty, tak literatura je výborná, dějepis až na prvák taky (magistrrra Verrronika by dala na celý zvláštní příspěvek), zemák nestojí za nic, první dva roky ZSV taktéž - kvalitního vyučují jsme dostali ž ve třeťáku (a to jsem původně ze ZSV chtěla maturovat).

    OdpovědětVymazat


  10. No dyž dyž je někdo přirozeně inteligentní, tak je to skoro jedno... A dyž je prostě blbej, jak poleno, tak mu nepomůže ani svěcená škola... :-))

    OdpovědětVymazat
  11. Vtipnej omylem?

    Taky si jednoho takovýho pamatuju. Ten miloval zkratky. Vyučoval jeden technickej předmět a jednou chtěl napsat na tabui ve zkratce jeden termín, jehož znění si už bohužel nepamatuju. Na tu tabuli napsal tohle:
    Pr.d. - Třída se začla smát. On nevěděl proč, zadíval se na zkratku a pár písmenek k ní přidal:
    Pr.dél. - Třída se smála ještě víc, tak on zase přidal písmenka:
    Pr.délka - třída se smát nepřestala. Tak zkratku smazal, zepsul nás a napsal to celý. A to už si právě nepamatuju...

    OdpovědětVymazat


  12. To vypadá na průměrnou délku, ne?

    OdpovědětVymazat
  13. Lauro,

    tys na to možná kápla...:-)

    OdpovědětVymazat


  14. Musel jsem na tebe přejmenovat odkaz. Nedalo se tomu odolat.

    OdpovědětVymazat
  15. Porcelain Doll20. 6. 2006 19:59:00



    r1: Tak to už vím, co napíšu za článek, abych ti to rozmluvila ;)

    OdpovědětVymazat